Accidentele nu se petrec din vina mașinilor, ci din cea a șoferilor

cauciucuri-de-iarna

Salut, sunt Cetin și am permis din februarie 1998. În toată această perioadă am făcut probabil mult mai mult de 1 milion de kilometri, pe la milion m-am oprit eu din numărat, inclusiv grosier. De când am permis, am făcut o singură dată accident din vina mea și de 2 ori au intrat 2 tipi în mine, unul din ei fiind taximetrist și încercând să taie șoseaua Alexandriei perpendicular, să nu îi taie fața o înmormântare. Accidentul din vina mea a fost în primul an de permis, am dat înapoi aiurea în parcarea de la Mall Vitan și mi-am făcut aripa zdrențe în bullbarul unui SUV.

Până în anul 2005, eu nici măcar nu știam că există tipuri diferite de cauciucuri. Îmi cumpăram cea mai ieftină chestie pe care o găseam în magazinele decente, verificam din când în când grosimea cărnii sau umflăturile de pe ele și cam atât. Am mers în toată această perioadă zilnic, fără să am vreodată un accident. Singurele dăți când am derapat a fost pe șosele de munte, cu cauciucuri de iarnă și mașini cu tot felul de sisteme de siguranță gen ABS, EPS, MMS, SMS etc., atunci când mă bazam mai mult pe mașină decât pe capacitățile mele.

Conduc din 2009 numai mașini cu cauciucuri de iarnă. EXCLUSIV. Nu cumpăr niciodată cauciucuri de vară, nu le schimb toamna sau la 10 grade. Am avut niște Micheline Alpine 4 care au ținut 4 ani și erau ca noi, dpdv al grosimii, când le-am schimbat. Le-am schimbat pentru că începuseră să crape, de la vechime, nu de altceva. Cauciucurile de iarnă sunt foarte bune și vara, poveștile cu distanța de frânare și altele sunt basme, am verificat aderențele în toate condițiile posibile. Diferențele sunt atât de mici încât sunt pur și simplu insesizabile. În condițiile în care conduci preventiv și ești întotdeauna cu un pas și un ochi înaintea celorlalți. Așa cum sunt eu.

Nu am scris asta ca să mă laud. Citeam cum ieri a fost iar un accident în lanț la intrarea pe A2. Pentru că, mă-nțelegi, polei. Desigur, toată lumea a dat vina pe polei, pe cauciucurile care sunt nuștiucum, pe dumnezeu, pe noroc, pe orice altceva decât vina primordială. Adică vina șoferului.

Luați de la un om care a condus în jurul globului de vreo 25 de ori, ca număr de kilometri. Poți să ai tu ORICE tip de cauciuc. Pe polei te duci sanie, cât timp nu ai țepi ca la motociclism viteză pe gheață. Gheața, poleiul, nu iartă și li se rupe intens de orice fel de cauciuc ai avea tu. Cauciucul de iarnă, prin construcție, e făcut să muște din zăpadă și să nu permită să i se umple șanțurile cu zăpadă. Acolo este singurul loc unde are efect cu adevărat. Nu rămâi blocat pe patine, ca BMW-urile ursuleț cu cauciucuri de vară.

Dar absolut niciun cauciuc de iarnă nu va menține aderența pe gheață. Fizic, nu are cum. E gheață, e locul unde NU există aderență, fizic vorbind.
Și atunci, cine e de vină pentru accidentul de ieri?

De vină este cel dintre scaun și volan. Omul care intră pe autostradă, pe frig și condiții atmosferice grele și nu face un minim test de frânare, să vadă ce aderență are. Omul care, deși e iarnă și -1 grad afară, nu se gândește că e posibil ca, la un moment dat, să găsească o porțiune de gheață și să se ducă sanie, prin urmare merge cu 139, că doar e autostradă și pe autostradă aia e limita de viteză.

Da, tehnica, tehnologia, te ajută. Dar dacă tu, ca șofer, nu ești prudent, dacă tu, ca șofer, nu te gândești la siguranța ta și a celor din jur, nu există tehnică civilă care să te salveze.

__________________________________________________________
Dacă ți-a plăcut articolul, dă-mi o bere virtuală BERE 108 beri
Loading...

50 comentarii

  1. #1

    "Alexandriei", "inmormantare"...
    Era zi de alegeri, nu?

    Thumb up 25 Thumb down 3

  2. Chestia cu testatul aderente o fac destul de des iarna cu masina mea si fara exceptie cand imi pica la mana o alta masina. Dar experienta m-a invatat ca nu-i suficient sa testezi aderenta la inceput, trebuie sa fii atent tot restul drumului pentru ca starea soselei se poate schimba drastic!

    6 spre 7 ianuarie spre dimineata,, ger de crapa pietrele, uscat pe jos ... pana aici: https://goo.gl/Nnk8im. Padurea a pastrat umezeala pe asfalt, frigul si-a facut datoria, antiderapant ioc, am dat-o de gard la 40km/h intr-o curba pe care alte dati o luam lejer cu 70-80.

    Acum belesc bine simturile cand vad multi copaci foarte aproape de marginea drumului sau chiar deasupra ca in cazul de mai sus.

    Thumb up 14 Thumb down 3

  3. #3

    Cum iti explici ca pana nu a inceput Soros sa isi bage coada in treburile Romaniei gheața nu era alunecoasa, iar acum, cand incearca sa ne subjuge tara, se aluneca pe gheață?

    Thumb up 66 Thumb down 4

  4. De acord, pana aici:
    "Cauciucul de iarnă, prin construcție, e făcut să muște din zăpadă și să nu permită să i se umple șanțurile cu zăpadă."
    Are santurile alea mici ca se se umple de zapada, iar aderenta adevarata se face zapada pe zapada. Freaca 2 bulgari de zapada intre ei si o sa vezi cum.
    Santurile mari sunt pentru evacuarea apei, care se produce in urma frecarii/presiunii.
    DA, daca dai de gheata nu te ajuta decat cele cu tinte, care sunt legale doar in tarile nordice, la noi sunt interzise.
    Pentru asfalt, ele, prin constructie, sunt facute sa nu se intareasca iarna si au lamele multe ca sa nu aluneci pe asfaltul usor inghetat. Au un efect de gheara, ca sa ajute la franare.

    Thumb up 37 Thumb down 3

    • #6

      Plus ca nu santurile sunt principalul atu al gumelor de iarna ci stare in care se afla guma la temperaturi scazute vs temperaturi ridicate. De-aia nu cred in cauciucuri multisezon, mai bine ca Cetin cu cauciuc de iarna vara decat cauciuc multisezon iarna.

      Thumb up 4 Thumb down 4

    • @cartus: Striatiile alea mici de pe anvelopele de iarna sunt facute sa se umple cu zapada, DAR sunt acolo ca atunci cand ajung jos (adica sunt strivite intre masina si drum) ele se "cracaneaza" si lasa zapada aia sa iasa si asa ai mereu anvelopa curata, pentru a putea sa isi croiasca drum prin zapada. Ma uitam la taxiurile din Bv cum merg iarna cu anvelope de vara infasurate efectiv intr-un strat de zapada intarita...bombe cu ceas (de taxare 😉 )
      Si da, cum a zis si George, materialul pe anvelopele de iarna e mai "moale" si nu devine tare ca plasticul, asa cum se intampla cu cele de vara.
      Problema cu anvelopele de iarna vara e ca se tocesc foarte repede. iar la o frana mai dura la 22 de grade lasi cativa mm pe asfalt.
      Dar aici revenim la condusul preventiv si activ. Taica-miu conduce de 40 de ani si n-a avut "pe vremuri" nici cauciucuri de iarna, nici ABS, ESP, ETC...nici macar un accident (bine cand a dat masina politiei peste el nu se pune, ca era vina lor... lol)

      Thumb up 4 Thumb down 1

  5. Polei + soferi idioti = love
    Anul trecut pe sos Petricani. Veneam dinspre Ghica,mergeam catre Pipera. Cand eram pe la palatul Ghica a inceput o ploicica care,ghici ce,s-a transformat in polei la contactul cu asfaltul rece. In timp ce eu mergeam foarte incet,cu avariile aprinse si ingrijorat de faptul ca nu stiam daca voi reusi sa iau curba de la lac cum trebuie ca sa nu ma in duc balarii,altii mergeam ca si nu nimic nu s-ar fi intamplat. De la trecerea de pietoni de aproape de lac si pana la bariera la pipera am vazut 6 tamponari (nu poti numi accident tamponarea dintre doua masini cand pe jos e polei iar soferii merg cu viteza,ca idiotii) dintre care una care a implicat 3 masini si care putea fi doar cu o masina daca ceilalti doi soferi mergeam mai prudent.

    Thumb up 6 Thumb down 2

  6. e bine ca ti-ai revenit dupa ce au intrat doi barbati in tine. uite, acum este pe picioarele tale, ai nevasta, copii. bravo. bor nu are ce sa comenteze.

    Thumb up 73 Thumb down 0

  7. #10

    De acord pana la treaba cu cauciucul de iarna si gheata.
    Cauciucurile de iarna ofera si un grad indeajuns de aderenta pe gheata/polei. Totul e sa nu mergi cu viteza. 130km/h e totusi cam mult in conditii de polei. La viteze normale exista totusi ceva control. Si bradutii de pe cauciucurile de iarna pentru gheata sunt. Adica acele crapaturi mici pe profilul cauciucului.
    Cauciucurile de iarna nu ofera iarna in conditii de iarna corecte aceleasi performante ca si cauciucurile de vara. Deci mai usor cu viteza iarna ca daca e gheata poti sa ai si mama tintelor in roti ca tot o freci.

    Thumb up 3 Thumb down 13

    • wtf? "Cauciucurile de iarna nu ofera iarna in conditii de iarna corecte"
      ce a vrut sa spuna autorul?

      Thumb up 3 Thumb down 3

    • #12

      Ce sa spună? Iarna nu-i ca vara
      Ești chel si te uiți picior peste picior jules ?

      Thumb up 6 Thumb down 3

  8. "poveștile cu distanța de frânare și altele sunt basme"
    Guest post scris de Mircea Badea.

    Thumb up 24 Thumb down 2

    • #14

      Poate alti nu mananca atata rahat nu...http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Summer-VS-Winter-tyres-Warm-weather-performance.htm
      Pt. un 10% acolo nici eu nu am dat jos de 2 ani cauciucurile de iarna...si merg bine mersi inca un an...Falken Eurowinter HS449 XL...

      Thumb up 0 Thumb down 2

    • #amin

    • Eu nu sînt dispus să renunţ la ăia 10% aderenţă şi nici să pierd bani pe termen lung din cauza uzurii premature.

      Thumb up 6 Thumb down 0

    • #17

      Eu sunt dispus sa merg cu 10% mai incet decat sa mai am grija a 4 anvelope(minim), sa le depozitez intr-un mediu uscat dar nu prea, sa le schimb primavara si toamna, sa am si una de rezerva (of course) si sa le dau moka cand vand masina doar asa ca nu se mai potriveste marimea...esti sigur ca pierzi bani sau castigi?
      Daca esti sofer "sportiv" si iti trebe super anvelope sa o dai cu 180-200 la ora prin camp postul asta nu e pentru tine...

      Thumb up 4 Thumb down 5

    • @Romeo, logica ta e buna doar daca faci rulajul predominant pe vreme rece. Altfel:

      1. Uzura prematura e reala si experienta mi-a demonstrat - cu cat anvelopa e mai de top, cu atat se va consuma mai repede.
      2. La o anvelopa de iarna ma intereseaza in primul rand crestele si vechimea. Cu 4mm esti domn vara, iarna, oh well, sunt tari in care e interzis sa mergi cu anvelopa aia.

      Testul ala e muci in ceai, au luat o anvelopa de iarna din top 3 si au comparat-o cu o anvelopa de vara de pluton, ca sa iasa senzationalul si controversa. Daca vroiau sa faca testul asta pe bune foloseau ca anvelopa de vara un Dunlop Sportmaxx SP (era tot top 3 in vremea aia) si iti garantez ca spulbera anvelopa de iarna..

      Stiinta e stiinta, e nasol sa dai 50% in plus pentru 10% performanta dar nu poti baga capul in pamant ca strutul sa spui ca nu exista. La o frana de 50m 10% inseamna 5m, o fi mult, o fi putin ...

      Thumb up 12 Thumb down 0

    • Romeo, nu e vorba de condus sportiv, ci de situaţii extreme în care ai vrea să ai parte şi de ăia 10% (procent care creşte simţitor după ce încep să se uzeze). La fel cum tu vrei să ai airbaguri şi să nu le foloseşti niciodată, tot aşa prefer eu să dau bani în plus cînd e vorba de siguranţa mea şi a familiei mele. Dacă era vorba strict de bani... păi nu-mi puneam cele mai ieftine anvelope de iarnă sau all season şi mergeam cu ele pînă le ajungea profilul la 2mm? Doar merg încet, nu?

      Thumb up 2 Thumb down 0

  9. #20

    E o regula pe care soferii si drumarii ar trebui sa o stie: la temperaturi in jur de zero grade si sub, pe poduri si podete se poate forma gheata, polei, zi-i cum vrei ca oricum chestia e alunecoasa. E fizica simpla, asa ca prudenta din partea soferilor si nitel antiderapant din partea drumarilor nu strica.

    Thumb up 0 Thumb down 1

  10. #21

    Cauciucurile de iarna - fata de cele de vara - pe langa profilul diferit, sunt facute dintr-un alt amestec de cauciuc in principiu se urmareste sa ramana flexibil si la temperaturi joase.
    Vara pe la 40 de grade ( in aer - in asfalt pe la vreo 60 min) amestecul de iarna nu se comporta ok ( devine prea moale). Pe langa asta - caldura imbatraneste cauciucul prematur ( procesul de vulcanizare a cauciucului).
    Nu stiu ce cauciucuri ai testat tu - mie alea de iarna imi scartie la orice frana cand afara sunt peste 15 grade si las urme negre in spate de parca franez de fiecare data brusc de la 150 km/h.
    Nu ma crede pe mine - intreaba oameni care lucreaza in industrie ( producatori - nu distribuitori ).

    Ref la mersul pe gheata/polei - corect, fara tinte te duci sanie indiferent ce ai pe masina. Nu viteza este importanta aici ci modul in care bruschezi masina. Pe carosabil alunecos nu faci miscari bruste - altfel, daca mergi drept poti merge si cu 150km/h. Aaaa... e posibil sa-ti apara ceva in fata si sa nu poti frana decat brusc - atunci mergi mai incet.
    Ideal ar fi sa nu bruschezi masina in nici un fel. Pastrezi distanta, nu te bagi in cel din fata, nu depasesti brusc, etc. Tii drept si ridici piciorul de pe acceleratie sau folosesti frana de motor. Pe autostrada ar trebui sa fie mult mai simplu - ca nu-ti vine nimic din fata... Dar iata ca nu-i asa...

    Thumb up 16 Thumb down 3

    • nu am ce sa te cred sau sa intreb. experienta mea imi este suficienta

    • #23

      Am citit acum ceva ani pe un forum canadian dedicat anvelopelor, ca sunt producatori de anvelope care-i vizeaza pe cei care folosesc doar anvelope de iarna pe intreaga durata a anului si fac anual nr de km necesari pt inlocuirea cu un nou set de gume. Aceste anvelope au mai multe straturi de cauciuc din compozitii diferite, cea exterioara mai moale pt iarna, ulterioarele ceva mai hard pt vara.

      Thumb up 0 Thumb down 0

    • acum am pe masina niste bridgestone, cu ele a venit. merg fara probleme, dar e o diferenta sensibila la aderenta intre ele si michelin

    • #25

      Boss tre sa-si vanda si ei marfa cumva prin niste explicatii nu? Ca atunci toata lumea sta cu un singur tip ...all season all the way...

      Thumb up 1 Thumb down 4

    • #26

      as always

      Thumb up 0 Thumb down 0

  11. Cind ai reusit sa faci 1 milion de kilometri?!?

    Thumb up 2 Thumb down 3

    • #28

      Tu nu observi ca nu scrie noaptea pe blog? Face taxi.
      Crezi ca e asa mare diferenta intre 800mii si 1 mil? E vorba de orele petrecute in trafic si nr de situatii potential periculoase intalnite si pe care se presupune ca vei fi capabil sa le prevezi .

      Thumb up 10 Thumb down 0

  12. #29

    Stai putin amigo, nu daduse tramvaiul peste tine acum 2-3 ani?! Bine, te stersese doar, dar sa inteleg ca tramvaiul a fost de vina?

    Thumb up 4 Thumb down 3

  13. #33

    Da coane, ai nu 1 milion de km făcuți , ai 10 milioane de km... pai numai când aveai Nova se contorizau 100 de km la fiecare km făcut... făceai un drum Constanța - București și gata revizia de 20000... bujii, delcou, plăcuțe de frâna... te întorceai la Constanța, iar bujii, iar delcou, iar împins la căruță....

    Thumb up 6 Thumb down 2

  14. Ceva nu se leaga:

    "permis din februarie 1998. În toată această perioadă am făcut probabil mult mai mult de 1 milion de kilometri" - asta inseamna aproximativ 55k km pe an.

    apoi

    "Am avut niște Micheline Alpine 4 care au ținut 4 ani și erau ca noi, dpdv al grosimii, când le-am schimbat. Le-am schimbat pentru că începuseră să crape, de la vechime, nu de altceva."

    Ba da-o dracu' de treaba. Adica au tinut 4 x aprox 55k km = aprox 220k km si nu numai ca au tinut, dar cand le-a schimbat erau ca noi?

    In rest... de acord cu omul.

    Thumb up 15 Thumb down 0

    • milionul ala nu e impartit egal. o perioada a vietii mele am lucrat si ca sofer. dar au tinut cam 120-150 000 de km. serios, carnea era excelenta. dar crapau de la vechime. michelin fan 4 life

    • #37

      poate crapau dupa doar 4 ani si din cauza ca au fost folosite vara la 60 de grade temperatura asfaltului

      Thumb up 7 Thumb down 0

    • dupa doar 4 ani? really?

    • #39

      Cauciucul nu se deterioreaza dupa 4 ani doar din cauza imbatranirii. Conform normelor europene, un cauciuc produs acum 5 ani poate fi pus in vanzare ca nou.

      Thumb up 0 Thumb down 0

  15. #40

    Voi, majoritatea, vorbiti despre conditii ideale (pastrat distanța, viteza etc.). Problema se pune la situatiile neprrvazute. Aici se face diferrnta inttr un cauciuc de iarna purtat iarna si unul de vara, folosit vara. Si airbagurile sunt folosite doar intr-o situație, nu in fiecre zi. Iar moartea nu te anunță inainte! (imi permit să nu fiu de acord cu autorul in privința cauciucurilor datorita unui eveniment marunt petrecut acum 2-3 ani, cand un pieton s-a decis sa-mi sara in fata pe unde a vrut el; eu cauciucuri de iarna, Dunlop wintersport 3D-absolut cele mai bune din lume pentru dimensiunea mea- iar afara erau 15 grade; am fost sanie)

    Thumb up 8 Thumb down 0

    • #41

      Tu vorbesti de cauciuri premium in tara anvelopelor resapate(si alea resapate prost)....Poti sa ai si wintersport 7D daca colegii de trafic folosesc cauciucuri vechi si cu carne de 1 mm...si zici ca ai fost sanie si cu acele dunloape...la 15 grade???adica nu era nici cald...sa stii ca se schimba si ele la 3-4 ani...nu trebuie sa le tii 10 ani sa amortizezi investitia facuta.

      Thumb up 2 Thumb down 1

    • #42

      Cauciucurile aveau un an vechime.

      Thumb up 0 Thumb down 0

  16. Fiecare face cum vrea, le schimba sau nu. Tot ce stiu e ca cele de iarna se uzeaza mai repede in conditii de vara. In rest diferentele sunt insesizabile. Da ce vroiam eu sa zic e ca am in portbagaj mereu cand merg la drum in afara localitatii pe langa lanturi, niste huse antiderapante pentru cauciucuri. Sunt geniale. Ai aderenta 90-95% pe gheata daca mergi pana in 50km/h. Se fut repede dar te scot din orice situatie de cacat.

    Thumb up 7 Thumb down 0

  17. Primavara imi schimb cauciucurile de nevoie; incep sa scartie in curbe, distanta de franare mare, ABS-ul este mult mai activ, pierd aderanta in curbe etc. Nu stiu cum nu observi diferentele intre cauciucul de iarna si cel de vara.
    P.S. Am cauciucuri doar de la brand-urile de top: Conti, Pirelli, Michelin - oare de asta?

    Thumb up 4 Thumb down 0

  18. #45

    Si-acum să vină aia care te fac criminal pentru că folosești vara cauciucuri de iarna

    Thumb up 0 Thumb down 3

  19. #46

    Oare din cei care il.citesc pe Cetin, este cineva care foloseste Michelin CrossClimate? Review-urile par a fi excelente, preturile sunt mari, dar nu exagerate pt Michelin... Sincer, ma bate gandul sa fac achizitia, dar 1450 lei nu ma scot chiar din casa.

    Thumb up 0 Thumb down 0

  20. #47

    La partea cu basmele ca vezi doamne nu difera distanta de franare pe timp de vara cu cauciucuri de iarna,am renuntat sa mai citesc.Motivatia?Am facut teste cu Passatul meu cu cauciucuri de vara si de iarna la 33Grade afara si distanta la 80Km/h este DRASTIC mai mare!Adica peste 7metri in plus(7,3mai exact ,cu ruleta masurat).Asadar nu dezinforma cetatenii de rand ca fiecare cauciuc isi are rostul lui.Si retine ca fiecare din ele avea grad de uzura identic iar ca brand folosesc doar Continental.

    Thumb up 1 Thumb down 0

  21. Iarasi, care e ideea, si unde ajung comentariile ...

    Mie nu mi se pare ca mesajul articolului este "folositi doar cauciucuri de iarna tot anul" sau "detalii tehnice despre cauciucurile de vara vs cele de iarna".

    Mesajul principal mi se pare asta: "De vină este cel dintre scaun și volan"

    Intamplator l-am ascultat pe Titi Aur (si ma gandesc ca omuletul e indreptatit sa aiba o opinie in domeniu) dupa primul accident in lant pe A2, si a spus fix acelasi lucru: trebuie sa incetam sa consideram vinovat pe oricine altcineva mai putin pe noi, soferii. Daca tu singur, om matur capabil sa ia un permis auto, nu vezi ca afara e ceata, nu te ajuta 1000 de indicatorare din 2 in 2 m care iti atrag atentia: AFARA E CEATA.
    E ca si cum ai vrea indicatoare cand te duci in pat cu nevasta-ta: atentie, poate ramane gravida! REALLY!?

    Cel mai tare mi s-a parut insa comentariul unuia, nici nu mai stiu la ce articol si pe ce site: "Fraierii care au vazut ca dispar masinile in fata lor ce s-au gandit ca este o poarta stelara, sa dea blana sa nu se inchida?"

    P.S.: am avut timp de 8 ani 2 seturi de cauciucuri de iarna pe masina: 4 ani am stat cu Bridgestone Blizzak si 4 ani Continental Wintercontact. Am mers uneori vara si 1'000+ km intr-un singur drum, n-am avut nici o problema, nici de consum, nici de aderenta, nici de franare, nici de nimic. Viat anu mi s-a schimbat cu nimic. Dar de cand exista Google, s-a extins asa un fenomen in masa al analizei pe o scala de micro nano orice. In ziua de azi, nu mai cumperi absolut nimic fara sa petreci 8 luni pe Google comparand absolut toate 0,000000001% diferente intre doua produse similare. Candva, erai fericit doar sa-ti cumperi o bicicleta si sa mergi cu ea prin padure, acum fericirea sta in lunile petrecute sa analizezi ce model iti cumperi.

    Thumb up 4 Thumb down 0

  22. Singurul dezavantaj al cauciucurilor de iarna folosite vara il vonsideram uzura excesiva pe caldura excesiva...pana cand am pierdut aderenta pe ploaie la cca12 grade...sunt muci pe ploaie..folosesc vara/iarna cu jante cu tot pt costuri minime, dar era cald la sfarsit de februarie...si ploua de rupea

    Thumb up 0 Thumb down 0

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.