electrica gunoieri

Nu ştiu dacă aţi aflat, dar RDS a decis de ceva vreme că devine distribuitor de energie electrică. Asta pune pe piaţă un competitor într-o nişă în care Electrica SA deţinea un monopol intangibil şi nederanjat de cei 1000 de oameni cu panouri electrice pe casă. Aparte de faptul că oferta RDS este mult mai atrăgătoare (20-30 RON/100Kw faţă de 60-70 RON/100Kw), există un alt considerent care m-a făcut să mă decid rapid şi fără drept de apel să renunţ la contractul cu Electrica.

Înainte de toate, nu sunt un tip plătit de Teszari să-i fac reclamă mascată noului său serviciu. N-am niciun interes să dărâm Electrica SA, nu am afilieri cu RDS aparte de un obişnuit contract de cablu. Mai mult, pe vremuri am avut şi eu meciurile mele cu cei de la suportul tehnic atunci când îmi cădea netul regulat şi mi se sugera senin să ”verfic setările Windows”.

Decizia mea ţine de un incident de acum vreo 5 ani. Îmi întârziase factura la Electrica şi am uitat efectiv de ea. N-am mers să o plătesc deşi până în acel moment nu avusesem restanţe iar banii nu reprezentau o problemă. După cum ştiţi, Electrica trimite o înştiinţare cu câteva zile înainte să te deconecteze pentru neplată, vreo 15-30 la număr. N-am primit prin poştă nici înştiinţarea respectivă şi mi-am văzut liniştit de viaţă. Asta până într-o zi mi-a sunat un domn în salopetă la uşă.

Când am deschis domnul zâmbea. M-a salutat, s-a îndepărtat de uşă la pas agale, a mers vreo 6-7 metri mai încolo pe palier şi a deschis cutia electrică montată acolo. Mi-a strigat un ”domnu’, aveţi curent?” la care am verificat becul din bucătărie – pornit/oprit. Apoi domnul a apăsat ceva în cutia electrică şi mi-a strigat râzând un ”ia vedeţi – acum aveţi?”. Şi – miracol – îmi picase curentul. Am scos din nou capul pe uşă şi m-am uitat la tipul ăla în salopetă Electrica şi părea tare fericit. Genul ăla de om care şi-a petrecut toată viaţa slujind pe alţii şi, acum pus în poziţie de putere, savurează cu nesaţ fiecare clipă în care se poate răzbuna pe ceilalţi.

I-am cerut explicaţii domnului de la Electrica şi mi-a rânjit când mi-a spus dând din umeri că nu plătisem curentul. Am insistat perplex că trebuie să fie o greşeală dar omul în salopetă dădea din umeri şi râdea fericit. I-am spus că merg să rezolv problema ca mai târziu să se poată întoarce cu acelaşi zâmbet şi să-mi repornească curentul dar a devenit brusc defensiv. ”Păi ce crezi dom’le că mă plimbi tu pe mine? Că am eu timp să tot vin şi plec când vă convine vouă?” Şi omuleţul în salopetă a plecat agale de unde venise.

M-am dus la cel mai apropiat sediu Electrica SA, locul în care îmi plătisem facturile la zi până atunci. Doamna a tastat în calculator numele meu şi mi-a spus că figuram ca restanţier. Încercam să-mi aduc aminte dacă plătisem factura în ultimele 30 de zile. Am plătit pe loc tot ce trebuia şi-am rugat-o pe doamna de acolo să-l sune pe omul în salopetă ca să am totuşi curent în acea zi. I-am spus că nu am primit înştiinţare prin poştă cum că ar fi probleme iar ea a insistat că s-a trimis de multă vreme şi e imposibil să nu o fi primit. Discuţia nu avansa aşa că m-am dus acasă şi m-am uitat la un film atât cât m-a mai ţinut bateria laptopului.

Domnul glumeţ de la companie a venit spre seară. Nu mi-a mai bătut la uşă ci a pornit direct curentul. Uşa am deschis-o eu la timp ca să-l văd plecând şi întorcându-se. Mi-a strigat ceva despre cum data viitoare să fiu mai atent, să nu-l mai pun pe drumuri.

Factura mea la Electrica şi înştiinţarea de deconectare în caz de neplată mi-au sosit în poştă a doua zi. Purtau ştampila recentă a Poştei, semn că fuseseră trimise de curând şi nu în urmă cu săptămâni de zile cum ar fi fost normal.

M-am bucurat când am auzit că RDS plănuieşte să furnizeze curent electric. Când zilele trecute mi-au bătut la uşă doi domni şi m-au întrebat dacă vreau să comutez de la Electrica nici nu i-am lăsat să termine cu explicaţiile legate de beneficii înainte să pun un X cu pixul în vreo 6 locuri. Au fost politicoşi, pentru că spre deosebire de electricianul de acum câţiva ani lucrează probabil pe comision. Cu cât mai mulţi oameni conving, cu atât mai bine câştigă. Asta mi-a dictat-o nu doar atitudinea lor dar şi bucuria reţinută pe care o afişau când m-au văzut că studiez contractul.

N-a trebuit să fac nimic ca să scap de relaţia mea cu Electrica SA. Tipii de la RDS mi-au spus că avocaţii lor se ocupă de absolut tot, în numele meu. Am semnat câteva acte prin care afirmam că renunţ la vechiul contract, că îl accept pe ăsta nou, că sunt de acord cu termenii. Mi-au spus că trecerea se va face fără căderi de curent peste vreo lună. Nici măcar n-a trebuit să ies din casă sau să sun la sediul Electrica pentru a-i auzi cum încearcă să mă convingă să rămân.

Beneficiile noului contract există şi sub alte forme. De acum plătesc factura de curent în acelaşi loc în care plătesc cablul TV, internetul şi telefonia. Tariful e mai mic de jumătate din cel practicat de Electrica. Dar ştiţi ce e cel mai mişto? Cel mai mişto e că nu-mi va mai rânji nimeni dacă pe viitor vor exista discrepanţe de timp între emiterea facturii şi aterizarea ei în cutia mea poştală. Rânjetul ăla ironic i-a costat pe Electrica un client. Pentru că monopolul nu te obligă să-ţi antrenezi angajaţii şi să le explici că glumele şi ofuscarea făcute pe seama clientului ţin de vechea Uniune Societică şi nu de capitalism.

Sănătate multă domnului electrician.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.