Chiar o să avem automobile electrice??

De astăzi, Radu este guest post pe arhiblog, fiind tipul cu subiectele mai serioase, tratate mai profesionist decât aş putea-o face eu, doar nu degeaba l-au afiliat băieţii de la Hotnews.

Ştiri de la salonul auto de la Frankfurt: Renault, Volkswagen, Peugeot și Ford ţin capul de afiș al expoziţiei cu cateva modele de mașini electrice.

Așa, și? Mașini electrice se fabrică de vreo 30 de ani, ce-i nou? Vom vedea ceva în producţie de serie, vor ajunge pe stradă, le vom utiliza cu costuri decente? Sau e tot  un exerciţiu de PR al marilor producători, dornici să arate ca sunt gata să facă marele pas dar îi împiedică costurile prea mari?

 Renault spune ca va lansa in 2011 producţia de serie pentru patru modele, Twizy, Kangoo, Zoe si Fluence. Şi că va fi primul care va pune la dispoziţia tuturor mașinile electrice. Să-i credem? Să fim oare martorii unui moment important in revoluţia industrială ?

Pentru  a putea da un răspuns, ar trebui să ne întoarcem cu doi ani și jumătate in urmă, când Shai Agassi, pană atunci director la SAP, încerca să-i convingă pe Ehud Olmert și Shimon Peres, premierul și președintele Israelului, că are un proiect fezabil prin care ar putea să facă această ţară să fie prima din lume care va folosi mașinile electrice pe scară largă, reducând astfel dependenţa de combustibilii fosili.

Cei doi l-au trimis pe Agassi să strângă fonduri pentru finanţarea acestui proiect și să găsească un CEO din industria auto dispus să-l susţină .  Într-un an de zile, acesta a reușit sa strângă 200 de milioane de dolari, iar în ianuarie 2008, sprijinit de Shimon Peres, l-a convins pe Carlos Ghosn, boss-ul Renault – Nissan, să se implice în proiect. Israelul se oferea să susţină această “revoluţie” mărind progresiv taxele de achiziţie pentru mașinile cu motoare convenţionale și oferind scutiri de taxe pentru vehiculele “verzi”.

Planul care a impresionat pe toată lumea era simplu. Agassi știa că autonomia era punctul slab al automobilului electric, așadar a venit cu ideea sa înfiinţeze o reţea de staţii de încărcare pe tot teritoriul ţării. Încărcarea unui acumulator ar fi durat ore, așa că in staţiile respective el va fi înlocuit în câteva minute cu altul, operaţiunea fiind similară ca timp cu alimentarea cu combustibil.

Compania lui Agassi, Better Place, urma să furnizeze pachetele de servicii, similar cu o companie de telefonie mobilă. Şi astfel proiectul a prins viaţă, Renault iată ca anunţă oficial că va lansa mașina electrică pentru toată lumea, iar noi putem spune că suntem martorii unui moment extraordinar de important în istoria omenirii, cu semnificaţii profunde ce trec de sfera industriei.

Veștile bune se opresc aici; pentru ca mașinile electrice să fie utilizabile și la noi, ar trebui să se construiască și pe teritoriul României staţii de încărcare. Ceea ce ar însemna o decizie politică pentru susţinerea acestui proiect, legi sau hotărâri de guvern, asigurarea unei infrastructuri, samd. Ce ziceţi, pare posibil? În ţara guvernată dintr-un oraș fără șosea de centură, să implementezi un proiect decupat parcă din Isaac Asimov pare science fiction, într-adevăr.

Betterplace.com

Blogul Better Place

Renault vehicule electrice

Video – cum se înlocuiește bateria unui autoturism electric

Gabriela Firea vrea să închidă acest site.

Poți contribui la eforturile mele cu un abonament de 3 USD

37 comentarii

  1. merita sa emigrezi doar pentru asta, daca in Romania nu s :beer: e va intimpla. Dar avind in vedere ca este o nisa si niste baieti or sa aiba de cistigat, eu cred ca se va intimpla./Abia stept.

    Thumb up 0
  2. nu, nu este posibil asa ceva la noi. cel putin nu in urmatorii 10 ani.
    la noi lobby-ul nu exista. noi avem spaga. si sigur cea pe care o vor da companiile petroliere pentru a nu promova masina electrica va fi mai mare ca aceea data de producatorii acestora.

    Thumb up 0
  3. Nu in tara asta, nu in urmatoarele doua decenii.

    Thumb up 0
  4. Ai revenit la tema cea mai buna ? Mi s-a luminat fata cand am vazut…multumesc !

    Thumb up 0
  5. Ha…ha…ha…. ce gluma buna…pai cum dracu sa credem ca vom vedea vreodata astfel de statii in tara descultilor….
    Cred ca la noi o sa-i vezi pe toti cum isi trag prelungitoare din casa pana in parcare ca sa lase masinile la incarcat peste noapte:)))

    Imi si imaginez privelistea si discutiile dimineata de genul: cate liniute mai ai la baterie vecine? sau imi imprumuti si mie acumulatorul sa dau o fuga pana la paine?

    Thumb up 0
  6. pe de alta parte, cred intr’o prezenta tot mai mare a autoturismelor electrice in urmatorii ani chiar si la noi.
    eu mi’as lua o masina electrica pentru a merge la serviciu sau alte drumuri scurte.
    max 30 km/zi, pot sa o folosesc 3, 4 zile cu o singura incarcare.

    Thumb up 0
  7. Eu cred ca se va intampla si-n Ro !! Asta insa cu conditia ca spaga potrivita sa fie primita de persoanele potrivite .

    Thumb up 0
  8. @Arhi (total off-topic): cuvintele sunt prea sarace ca sa exprime sentimentele de deplina multumire ce ma incearca, vazand ca ai revenit la tema originala

    nu stiu altii cum sunt, dar eu am un procentaj de vreo 2% la linkuri clickuite

    Thumb up 0
  9. #10

    bwe si voi credeti ca lobby se face la cofetarie cu un cico si un profiterol?

    oameni buni
    lobby=schimb de interese

    o denumire mai biznis pt spaga

    Thumb up 0
  10. Asta discutam si eu cu prietenii zilele astea. Conceptul de masina electrica este foarte misto, dar problema noastra este infrastructura.

    Nu cred ca ar fi foarte greu ca fiecare benzinarie (sau macar una din doua) sa fie dotate cu o astfel de statie de incarcare Quick Drop. Ca e vorba doar de o constructie si de curent electric.

    Mai dificil ar fi implementarea statiilor de quick charge prin centru si in parcarile de pe langa blocuri…

    Thumb up 0
  11. #12

    Who Killed The Electric Car – IMDB

    „In 1996, electric cars began to appear on roads all over California. They were quiet and fast, produced no exhaust and ran without gasoline… Ten years later, these cars were destroyed.”

    Thumb up 0
  12. Pana vor ajunge masinile electrice utilizabile la noi in tara va mai dura, eu cel putin asa cred. Mai ales acum cu „motivele” zise de guvernanti din cauza „crizei” nu se va investi nimic in tara. Daca s-ar implementa acest sistem mai intai ar treubi sa se faca peste 500 de statii de incarcare, cu mult peste deoarece autonomia lor am inteles ca nu va fi foarte mare, precum a celor cu carburant de exemplu.

    Om trai si om vedea, insa nu prea sunt increzator in acest sistem . (la noi in tara)

    Thumb up 0
  13. >> Mașini electrice se fabrică de vreo 30 de ani, ce-i nou?

    Masini electrice erau deja la moda in a doua jumatate al secolului 19. Deci cu mult inaintea masinilor pe baza de combustibil fosil.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#History

    Thumb up 0
  14. Oaaa, tema mea preferata. Las-o pe asta, parerea mea. Nu are legatura cu articolul.

    Thumb up 0
  15. Masini electrice, cum scria si-n wiki-ul trimis de Harry sunt si una chiar la care, daca s-ar vinde in Romania, chiar m-as gandi ca optiune.
    Tesla Motors produce produce modelul cu 2 locuri si cel de familie si nu costa foarte mult peste cea hibrid dar banii ti-i scoti din diferenta de consum (depinde cat de des mergi cu ea) .

    Cica bateria are garantie 5 ani, in 5 ani majoritatea isi schimba deja masina. Singurul punct mai delicat este ca ai nevoie de garaj, unde s-o ti la incarcat noaptea si la drumuri mai mari de 450km … e cam riscant daca nu ai unde sa o incarci. Dar ptr. taxiuri , cred ca este o solutie f. buna.

    Thumb up 0
  16. Aici nici Apocalipsa nu vine, d-apăi staţiile de încărcare…

    Thumb up 0
  17. La noi nu e posibil sa se construiasca benzinarii pe marginea autostrazii , nicidecum statii pentru a schimba acumulatoarele la masinile electrice. Insa proiectul daca va fi pus in aplicare si masinile vor iesi din fabrica va fi cu adevarat un proiect maret. Si uite asa va intra in istorie Agassi. Bravo lui.

    Thumb up 0
  18. @redandblue
    Nu mai e „daca”, in 2011 Renault lanseaza unul sau doua modele din cele 4 si probabil ca Israel si Danemarca vor fi primele tari care vor implementa ideea lui Agassi.

    Thumb up 0
  19. @alfabeta
    Masinile Tesla sunt destul de scumpe; autonomia unei masini electrice „normale” este in jur de 150 de km.

    Thumb up 0
  20. Cele mai tari teme din blogosfera! Asta a ta Arhi si cea veche a lu Piticu. E altceva acum.

    Thumb up 0
  21. marile probleme ale unei masini electrice sunt autonomia si timpul de incarcare. autonomii maxime vehiculate acum sunt cam 300km. si un timp de incarcare e de cateva ore. deci ca sa ajungi la budapesta de la bucuresti trebuie sa te opresti de vreo 2 ori la incarcare. deci ore pierdute aiurea.

    de fapt incarcarea unui acumulator pana pe la 80-90% se face destul de rapid. mult timp ia incarea celorlate 10-20%.

    Thumb up 0
  22. @mikel tocmai asta e schema propusa in israel…sa aibe puncte unde lasi bateria aproape goala si iei alta aproape plina.

    Thumb up 0
  23. postul asta ar trebui etichetat sf.

    Thumb up 0
  24. Bravo lui. Uite asa intra si omul in istorie.

    Thumb up 0
  25. #26

    Suna bine dar….

    – daca toate masinile devin electrice cum o sa se plateasca drumurile care acum iau banii din suprataxa la benzina?? O varianta ar fi impozitul anual sau poate o supra taxa la bateria si asa super scumpa. Sau taxa de autostrada etc??
    In momentul de fata nu scoti diferenta de pret pe care o dai in plus la baterie din drum decit daca esti taxiu.

    Cit timp piata masinilor electrice/hibride sta sub sa zicem 5% suna frumos, e eco etc… dar in momentul in care o sa ne „electrizam” u totii o sa inceapa distractia si toti cei care sug din suprataxa pe benzina o sa chitaie. In momentul respectiv toate avantajele masinii electrice vor dispare.

    Thumb up 0
  26. @Radu
    Ce inseamna destul de scumpe ? Normal ca nu vor fi mai ieftine; tehnologie noua. Insa te astepti macar sa-si scoti banii din diferenta de consum fata de una similara pe motorina sau benzina.

    Hai sa luam un exemplu: cea cu 5 locuri, modelul S
    – autonomie 300mile = 480km (
    – bateria se poate schimba in 5min ( sau incarca full in 8h ptr. 220V/30A – poti s-o incarci si in 4h daca ai 90A :smirk: )
    – pret / 100km la jumatate ( in loc sa dai peste 20RON/100km dai 10RON )
    – viteza maxima 192km/ora;
    – pret 36000 EUR , cu 10000 mai mult ca un VW (nu stiu exact daca comparatia este bine facuta dar cred ca da );
    ###############################

    In Romania in acest moment nici nu cred ca se pune problema:
    – autostrazi lipsa ;
    – infrastructura ptr astfel de trasnport – lipsa (dar se poate face);
    – ce-ar insemna ptr reteaua electrica a Bucurestiului sa avem si 50% masini electrice ? si fara ele cade destul de des…

    – ma gandesc la taxiuri ca ar putea folosi astfel de masini – un calcul la prima vedere in 4-5 ani ar scoate diferenta de 10-12mii EUR din diferenta de consum

    Thumb up 0
  27. #28

    daca nepoteii mei or sa traiasca tot in rrumeinia ei or sa vada primele modele electrice pe strazi si poate o sa isi cumpere.(inca nu am am copii si am o varsta de 26 ani ).
    voi va ganditi la SF-uri,masini electrice in romales ,noi nu avem piste de biciclete si nu ai voie cu role,patine si bicicleta in parc ,nu avem parcari si strazi pe unde sa poti circula decent ,la noi inca se mai circula cu caruta ,ba mai mult se circula cu caruta chiar prin oras sau autostrada .

    Thumb up 0
  28. Eu inteleg ca tehnologia tre sa isi scoata banii dar nu vad de ce ar trebui sa fie mai scumpe. Practic se simplifica foarte mult mecanica din automobil, dispar o gramada de chestii de sub capota, nu mai ai instalatie de apa, de schimbat ulei, bujii etc. Pentru un motor electric si o placa cu 3 cipuri, mi se pare ca se cam compenseaza cu varf si indesat ca si cost, cu disparitia celorlalte.
    Hehe, nu pot sa nu imi imaginez „baetii” care merg la nea Gica electricianu de la parter, sa le „tuneze” masina, adica sa le rebobineze motoru cu sarma dinaia groasa, adevarata si sa le puna diode dinalea mari cu radiator auriu….:D

    Thumb up 0
  29. Treaba asta cu masinile electrica va fi pentru industria auto ceea ce televizoarele LCD au fost pentru Tv cu tub. Odata ce costurile vor deveni suficient de mici, va incepe vanzarea de masa. Singura opreliste este ca vointa politica si cea a industriei producatoare trebuie sa fie mai tare decat lobby-ul industriei petroliere.
    Mai multe despre masinile electrice Renault aveti la http://autoarena.wordpress.com/2009/09/22/o-gama-completa-de-vehicule-100-electrice-cu-emisii-zero-din-2011

    Thumb up 0
  30. Eu sunt sigur ca actualele benzinarii o sa-si traga un fir pentru curent afara pentru cetatenii de la bloc. Aia cucurte o sa beneficieze de transfer de curent de la o priza rezidentiala.

    Thumb up 0
  31. #33

    Mai bine-mi tai cucu decat sa ajung sa conduc o masinuta de jucarie! Acum stim ca incalzire globala (si racirea globala) e cauzata de soare si nu de CO2 omenesc. Valul asta cu „hai sa fim verzi” e din cauza unor hipioti basinosi care refuza sa accepte ca anii 60 au apus.

    Thumb up 0
  32. http://stirileprotv.ro/stiri/eveniment/trabant-ecologic-la-galati-bateriile-tin-150-de-kilometri.html
    Acesta sunt eu , am reusit sa faca acesta masina electrica ,autonomie 160km….200km, viteza 60 km;h.
    ASTEPT SI ALTI DORITORI SA LE FAC CONVERSIA PE ELECTRIC

    Thumb up 0
  33. „Epoca de piatră s-a terminat nu datorită lipsei de piatră. Epoca petrolului se v-a încheia nu datorită lipsei petrolului…”
    Sheikh Yamani, fost ministru al Arabiei Saudite

    Problema nu este daca o sa avem automobile electrice ci cand o sa avem automobile electrice. 😉

    Laurentiu

    Thumb up 0