Codul rutier nu cunoaște vârstă

Acum 30 de ani, codul rutier spunea cam aceleași chestii ca și acum. Poate puțin mai largi, știu că limita de viteză în oraș era de 60kmph. Mașinile atingeau și atunci 150 kmph, fiind făcute din tablă de 2, fără airbaguri, fără sisteme sofisticate de frânare, ABS, EPS, MMS, SMS și alte meseuri.

Între timp, au trecut 30 de ani. Viteza maximă în oraș s-a redus la 50, iar în unele localități la 40. Mașinile sunt făcute din cele mai moderne materiale, făcute să preia energii, să se deformeze la impacturi, fibre de carbon and shit. Sisteme de siguranță multiple, 25 de airbaguri, ABS, EPS, MMS și alte se-uri. Practic, siguranța circulației a devenit ceva ce nu poate lipsi din construcția unei mașini, testele NCAP fiind definitorii pentru vânzările unei mașini.

Ce a făcut codul rutier?
A înțepenit în spatele capetelor de cretă din poliție.
Deși avem mașini mai sigure, drumuri mai sigure, legi mai evoluate, NIMIC NU SE SCHIMBĂ. Merg pe DN prin sate și am 50 kmph limită de viteză. În aceleași sate dau peste căruțe sau tractoare, care își văd liniștite de drum și nu am voie să le depășesc, pentru că e linie continuă, care, nu-i așa, nu e voie să fie încălcată. INDIFERENT DE MOTIV! Deși eu am un business, circulația mea rapidă aduce bani și aduce bani la buget, EU NU AM VOIE SĂ CALC LINIA CONTINUĂ, în nici un fel de situație. Iar prin EU mă refer la un om de afaceri real, cu bani, nu la mine.

Desigur, îl avem pe omniprezentul capdecretă ascuns în boscheți, la pândă, deși din ce știu, nu au voie, munca lor fiind de prevenire, nu de sancționare. Erau pe DN1 băgați între copaci ca șacalii, așteptând fraierii ce trec peste 110.

Să fiu sincer, articolul ăsta mi-a trecut prin minte în urma drumului Cluj București de sâmbătă și îmi notasem mental mai multe mizerii de cod rutier, doar că nu mi le mai aduc aminte. Mai e ceva ce nu cadrează cu secolul 21?

65 comentarii

  1. Și pe vremuri nici nu aveai unde te grăbi.

  2. #2

    intersectiile semaforizate in care nu merge semaforul fix cind ploua

  3. #3

    Si crezi ca daca acum, cu o masina din cele mai moderne materiale, te lovesti de un tir, e ok?:) Eu zic ca problema e lipsa retelei rutiere, drumuri care trec numai prin sate, nu codul rutier.

    • #4

      Andrei » nu ai prea prins ideea, nu?

    • #5

      Pai care e ideea, ca nu poti sa calci niciodata linia continua?

    • #6

      Andrei » tie ti se pare normal ca intr-un sat de 2 km sa mergi in urma unei carute tot satul, desi nu vine nimic din fata? sau sa mergi cu 40 la ora? pe drum european?

    • PLM, se zice ca unde e lege nu’i tocmeala.
      Acu’ stii si tu ca linia aia continua dintr-un sat, si o limita mica de viteza e sa ii scape pe betivii satului cand trec ei strada pe unde apuca. O logica este in ceea ce e stabilit prin localitati, dar asta nu scuza faptul ca drumul inca mai trece prin localitate.
      Ma gandesc cu groaza ca in Sept. vin acasa si trebuie sa conduc in haosul ala. Stie careva un sofer de inchiriat? :D

    • Solutia nu este sa te lase sa calci linia continua, ci sa-i dea de pe drum pe astia de incetinesc traficul. Sunt destul de sigur ca exista viteza minima admisa pe drumurile nationale, adica nu poti sa circuli incet fara motiv.
      De asemenea, carutele nu au voie pe DN, deci problema nu este de la lege ci, ca de obicei, de la cei care (nu) o aplica.

      Prin satele alea cu o banda pe sens eu merg din principiu cu vreo 60km/h si nu mai mult, pentru ca nu o data m-am pomenit ca vreun cherchelit da sa cada in drum sau vreun biciclist nesigur da semnea c-ar vrea sa faca stanga…

  4. #9

    Acum 30 de ani centura de siguranta era rar intilnita. Chiar oglinzile laterale erau ceva rar.
    In plus, se circula o duminica numere cu sot, cealalata cele fara sot.

  5. #10

    andrei, you made my day
    @arhi, cate masini circulau acum 30 de ani?

  6. #11

    Ti s-a stricat claxonul si erai ragusit, asa-i?!

  7. 1. politia care nu ii trage pe dreapta pe dobitocii care au intepenit pe banda 2, sa le explice ca aia e pentru viteza si ca si banda 1 e buna pentru circulat.
    2. politistii care se cred mai buni decat semafoarele si se baga in intersectie in “rush-hour” si dau peste cap traficul.

  8. S-a mai schimbat ceva: mult mai multi soferi prosti, si militieni mult mai corupti (nu stiu daca sunt si la fel de prosti si incompetenti pe cat erau inainte).

  9. #15

    Da-sa astepti 15 zile daca ai picat sala sau traseul iar apoi 1 luna jumate(45 de zile) pana dai din nou sala! Asta se intampla in Arad! FML!

  10. #16

    Pai stai prietene ca nu-i asa. Numai masinile s-au modernizat. Drumurile si satele romanesti au ramas tot la nivelul de acum 30 de ani, dovada carutele,animalele si alte chestii de pe drumurile patriei.

  11. #17

    Sunt intr-adevar zone in care limitele sunt aberante. Dar in general, ai aceleasi limite de viteza in localitate in Europa (ba in Ungaria ai zone si de 30), facute in special pentru pietoni. Problema e ca drumurile europene trec prin toate satele si ca nu sunt autostrazi.

  12. #18

    Dude, am ceva ani de soferie, mai precis din ’99, conduc aproape zilnic pe DN-uri, DJ-uri , mai putin pe autostrazi ca d’alea nu prea avem. Ei, niciodata nu am ramas in spatele carutei/tractorului/combinei/prasitoarei pana sa dau de linie intrerupta. Le-am depasit pe loc si drept sa-ti spun niciodata nu am fost oprit pt chestia asta. Ultima amintire legata de asta a fost chiar acum o luna de zile in drum spre Valcea, pana in podul de pe baraj, unde mereu sade politia. Toti am depasit tractorul ala si niciunul nu a fost oprit.
    Nu cunosc pe nimeni sa i se fi luat permisul pt ca a depasit o caruta in sat. In rest deacord cu tine cu codul rutier.

    • #19

      baxter » acum 2 saptamani am fost scandal la tv cu unul care a patit-o.

    • #20

      Art. 120. – (1) Se interzice depasirea vehiculelor:
      a) in intersectii cu circulatia nedirijata;
      b ) in apropierea varfurilor de rampa, cand vizibilitatea este redusa sub 50 m;
      c) in curbe si in orice alte locuri unde vizibilitatea este redusa sub 50 m;
      d) pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri. Prin exceptie, pot fi depasite in aceste locuri
      vehiculele cu tractiune animala, motocicletele fara atas, mopedele si bicicletele, daca vizibilitatea asupra
      drumului este asigurata pe o distanta mai mare de 20 m, iar latimea drumului este de cel putin 7 m;
      e) pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare si marcaje;
      f) pe trecerile la nivel cu calea ferata curenta si la mai putin de 50 m inainte de acestea;
      g) in dreptul statiei pentru tramvai, atunci cand acesta este oprit, iar statia nu este prevazuta cu refugiu
      pentru pietoni;
      h) in zona de actiune a indicatorului “Depasirea interzisa”;
      i) cand pentru efectuarea manevrei se incalca marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile
      de mers, iar autovehiculul circula, chiar si partial, pe sensul opus, ori se incalca marcajul care delimiteaza
      spatiul de interzicere;
      j) cand din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducatorul acestuia este obligat sa efectueze manevre
      de evitare a coliziunii;
      k) pe sectorul de drum unde s-a format o coloana de vehicule in asteptare, daca prin aceasta se intra pe
      sensul opus de circulatie.

    • #21

      @Arhi, vad in articolul asta o exceptie.

    • #22

      @baxter – exceptia e aplicabila doar in situatia in care depasesti “pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri si in tuneluri” – cu alte cuvinte, nu pe drumul tipic de sat.

    • #23

      @Jordan, exceptia este de la toate zonele cu depasirea interzisa de mai sus, nu doar la ce ai scris. Citeste mai bine.
      Si daca DN-ul trece prin sat, drumul ala nu se numeste “de sat” ci tot DN-u

  13. Eu as interzice accesul carutelor pe rutele pe care in mod normal se merge cu viteza, inclusiv portiunile de drum de prin sate. Un pic offtopic, as scoate toti copacii care sunt pe marginea unui drum si as umple santurile. Daca e sa trebuiasca sa evit un inconstient care depaseste neregulamentar si vine direct spre mine, as vrea sa am unde sa derapez fara sa ma infig intr-un copac (chiar in weekendul asta a trebuit aproape sa ies de pe carosabil ca sa fac loc cuiva care intrase pe contrasens).

  14. #25

    Poti sa depasesti carute si tractoare chiar si pe linie continua daca altfel nu poti. Nu esti obligat sa stai in spatele unei carute 2 km pana se termina linia continua.

    • #26

      Codul asa zice, ca esti obligat. Eu am dat spaga pentru ca m-am incadrat gresit la semafor si bulangiul vroia sa-mi ia carnetul. Crezi ca daca dai peste unul din astia cand calci linia scapi usor ?

  15. #27

    Mie mi se par cateva cretinitati in secolul 21, printre care:
    – Desi toate casele sunt asezate pe DN (ca nu-i asa, toti vrem casa la sosea), trebuie sa circul musai prin tot satul ala belit de cate 4-5 km cu 50 km/h, iar in unele zone chiar cu 30, ca na, p-acolo trece vaca dimineata spre pascut si vine seara de la pascut
    – Trebuie sa trec FIX prin localitati (uneori resedinta de judet) si sa pierd cate 15-20 min traversandu-l pentru ca, nu-i asa, e prea scumpa o centura decenta
    – Chiar si orasele cu centura sunt blocate de zeci de treceri de cale ferata, care au bunul obicei sa formeze cozi de km intregi si ore pierdute aiurea (vezi Arad)
    – Desi avem autostrazi, majoritatea nu au deocamdata nici un real folos, intrucat te lasa fix in camp la mama naibii, cu o sosea la nivel de drum judetean pana intr-un oras important (vezi coborarea de pe A1 din Timisoara)
    – Avem localitati semaforizate, dar care nu sunt sincronizate, asa ca daca esti obligat sa-l traversezi ca n-ai centura, ia fa bine si prinde tu fiecare semafor (vezi Bacau)

  16. #28

    Pai uite, tot pe DN 1, intre Ploiesti si Comarnic, nu exista indicatoare cu limitele de viteza. Bine, e drum expres, deci se intelege ca limita e 110, dar un indicator, o data la 5km, cred ca e binevenit. Tot pe DN 1, in localitate, pe asfalt ai indicator cu 70km/h limita de viteza, iar la iesirea din localitatea, pe indicator, afli ca a fost de fapt 50km/h. Sau, ai restrictie de viteza la …km/h, dar nu mai exista indicator de incetare a restrictiei. Totul e pe ghicite, parca dinadins neclar!

    • Cand vii din Giurgiu spre Bucuresti intalnesti un indicator care te anunta o limita de viteza, alaturi de un marcaj pe asfalt care te anunta ca ai alta limita de viteza. In acelasi loc.

    • #30

      @ alexandra:
      Prioritate are semnul de circulatie, apoi marcajul.

    • dar tot nu mi se pare normal sa existe semne contradictorii pe o bucata de drum

    • #32

      @Serban – sa vezi cati imbecili circula cu 50kmh in Sinaia, unde limita e de 70 kmh… si din cate stiu eu, la intrarea in majoritatea localitatilor de pe Valea Prahovei apare limita de 70kmh pentru autoturisme.

  17. #33

    Si ala de la Edi Spedition credea ca el are un bussiness si trebuie sa se grabeasca sa faca bani. Uite ca graba de a face bani nu e mai presus de orice.
    Punctual acum: dupa tine cum ar trebui sa arate codul rutier in cazul depasirii carutelor pe linie continua? “Carutele se pot depasi oriunde si oricand”

  18. Mai misto e sa ai o caruta in fata, sa fie linie continua si in spatele tau sa fie politia iar din fata sa nu vina nici macar o musca kilometri buni, ce faci?

  19. #36

    M-a oprit pe mine un din asta, ca de ce-am depasit caruta. I-am zis ca am de gand sa fac contestatie si sa il reclam pentru faptul ca nu cunoaste legea si ca nu a facut nimic ca sa scoata caruta de pe drumul european.
    S-a scarpinat in cap si a inceput sa imi spuna ca nu are cum, ca sunt si ei oameni, ca legea e prea dura, etc. Mi se parea ceva ireal, zau.

  20. #37

    Problema, dupa mine ( si dupa altii) e alta… Nu sunt autostrazi pe care sa poti merge cu masinile secolului 21… Pe drumurile pe care le avem acum, 90% din semnalizari ( inclusiv limitari si linii continue) au motivatia lor…
    Nu ma intelege gresit – prin natura meseriei pe care o practic acum, tre’ sa merg pe drumurile patriei cam 50% din timpul de lucru… deci si prin satele patriei in spatele carutelor/camioanelor/tractoarelor…
    Nu e anormal ca sunt limitari pe drumurile astea – sunt drumuri prin localitati, sunt copii, caini, pisici animale etc… E anormal ca in sec 21 nu pot merge cu masina mea din sec 21 pe o autostrada a sec 21….

  21. Si cu toate astea exista localitati (evident nu in Romania) care desii trece autostrada prin mojlocul lor nu scad limita de viteza.. la noi e o problema de sistem nu de vointa sau bani. In plus de cate ori nu v-au aparut pietoni in fata desii 100 de metri mai incolo aveau pasarela?

  22. Limita de viteza de 50 km/h in localitati e normala si buna. In zone rezidentiale, chiar 30 km/h, ca mai sunt copii care se joaca si-i pune dracu’ de mai sar dintr-o data pe strada. Problema e ca nu s-au facut centuri si ca tot taranu’ vrea casa la drum, sa inghita praf, ca daca e pe o straduta mai laturalnica, e fraier. Problema nu e atat la codul rutier (cel putin partea cu limita de viteza) cat e la autoritatile ce se ca*a pe ele pana fac o amarata de centura si la tampitii ce vor casa la drumul principal, ca altfel sunt fraier – motiv pentru care avem sate de 200 de case, intinse pe 2 km.

  23. #44

    Pe o portiune de drum, nu mai lunga de 500 de metri, din motive inexplicabile, limita de viteza era cu 20km/h mai mica decat limita normala.Baietii cu radaru mobil se plimbau numai si numai pe acea portiune de drum, cand ajungeau la capatul ei , intorceau frumusel pe linie continua dupa care iar vanau pe cei 500 de metri de limita mai mica, dupa care iar intorceau pe linia continua si tot asa.Tare, ce nu?

  24. #45

    In Germania, Franta sau Italia pe drumurile nationale tot 80-90-100 ai limita maxima admisa si acolo nr de masini moderne si pline de tehnologie e mult mai mare ca la noi.

    • #46

      Cred ca n-ai inteles ideea. La aia daca vrei, ai posibilitatea sa te sui pe o autostrada ca sa traversezi tara. Da-mi un singur exemplu de autostrada in Romania care sa te duca macar jumatate din drum. Si nu, Bucuresti – Constanta nu se pune pentru ca majoritatea celor care circula in tara asta nu o folosesc pentru ca n-au drum incolo.

    • #47

      Viteza este 80 pe nationale in Germnia nu pt ca au autostrazi ci pt ca s-a ajuns la concluzia ca la mai multi km/h pe drumuri cu o banda pe sens nu mai esti in siguranta. Neamtul care merge pe national cu 80 nu merge pt ca nu se grabeste (daca s-a grabi ar merge pe autostrada)…merge cu 80 pt ca e viteza normala pt sectorul ala de drum.

  25. nu cred ca tine de soferi sau de codul rutier. tine de gradul de civilizare. accesul carutelor pe drumurile national-europene e interzis. totusi sunt multe. la fel tractoare, combine, carucioare cu fier vechi, caini, cai, oi.
    limita in localitati e 50. totusi unii merg cu 100. daca limita ar fi de 70, cu cat ar merge?

  26. Daca te lasa sa mergi mai tare pentru ca masina ta suporta mai bine un impact, nu se intampla acelasi lucru in cazul in care dai intr-un om. Sau in cazul in care intri prin tot felul de stalpi, garduri si asa mai departe (adica provoci distrugeri).

    In plus acum avem si mai multe masini, ceea ce inseamna ca e si mai greu de controlat masina la o viteza mare in zonele agolomerate. De asta s-au redus vitezele in orase.

  27. #51

    Nu vreau sã intru în polemici cu voi referitor la limitarea de vitezã. Din punctul meu de vedere Codul Rutier in .Ro a rãmas in urmã în alte privinte. In Franta dacã treci pe Rosu – 3 PCT, treci peste linia continuã – 1 PCT..
    Este absurd sã tii se suspende permisul cã ai trecut pe Rosu, oricui se poate întâmpla.

    • #52

      din pct meu de vedere, nu ai dreptate, in ultima parte.

    • #53

      Da…in Franta nu ai voie sa ai detector de RADAR.

  28. #54

    Arhi,daca te uiti un pic prin statistici,vei observa ca un mare procent dintre accidente se intampla tocmai…pe autostrada! Pe putinii km de autostrada de la noi,acolo mor mai multi oameni! Tocmai acolo unde este mai usor sa conduci o masina,acolo o busesti! Inca ceva: ce masini gasesti mai frecvent “catarate” prin copaci sau incolacite dupa un stalp? Tocmai masini de marci premium si categorie mare sau off-road. Adica tocmai acele masini dotate cu ABS, ESP, cutie automata mutitronic, etc…de ce oare?!??

  29. #55

    austria. in apropiere de klagenfurt. limita de viteza intr-un sat cu 2 strazi 30 km/h. radar mobil in tufisuri. amenda 24 eur ptr viteza 43 km/h.
    politistii lor si ai nostri = acelasi IQ

    • #56

      gvf » capete de creta peste tot

    • @gvf
      asta e cumva “ce prosti sunt politistii ca am incalcat eu legea”….. mda.

    • #58

      Capete de creta care sa incalce legea si sa spuna ca legea e proasta si politistii care ii prind sunt niste hoti sunt peste tot.

  30. #59

    Chiar avem drumuri mai sigure? Eu zic ca sunt tot aceleasi de acu’ 30 de ani, prin sate, printre carute si pietoni. Poate un pic mai asfaltate, dar in esenta sunt aceleasi.

  31. Lasa, Codlea se termina din punctul meu de vedere aici: http://goo.gl/maps/vehG. Baietii stateau cu radarul la 1 km mai in sus catre linia orizontului, la sfarsitul fostelor sere Codlea, unde este panoul cu terminarea localitatii. Bineinteles ca in spatele tufelor.

    2 benzi pe sens, drum liber, fara treceri de pietoni, fara drumuri laturalnice, cat puteam sa am in “localitatea” ‘izdii … 100 ? 120 ? Daca imi vine amenda clar ii dau in judecata ca sunt imbecili.

    • #61

      @ Florin » Clar trebuie să îi dai în judecată pe imbecilii care te amendează pentru simplul motiv că mergeai ușor cu 120 km/h în localitate. Îți restricționează libertatea de mișcare.

  32. Cand ai de parcurs toata tara si realizezi ca mai mult de jumatate din drum trece prin localitati cu limita de viteza de 50km/h ….

  33. Acum 30 de ani limita în localități era 60, dar în afară era 80 sau 90. Există și localități limitate la 70.
    Mașinile sunt mai performante, dar pietonii tot din carne și oase sunt făcuți.
    Limita de 50 mi se pare ok. Codul rutier are el destule alte aiureli, dar în ceea ce privește limitele de viteză, eu zic că sunt corecte.

  34. sa fi vazut pe A2 luni dupa masa, politistul de pe masina de Politie Lotus statea sub copaci cu detectorul radar chiar in OMV la kilmoetrul patru zeci si ceva pe snesul de venire inspre Bucuresti. Pacat ca n-am facut poze.

  35. Si totusi acum 30 de ani erau mult mai putine masini pe strazi, viteza medie era considerabil mai mica si culmea strazile paraca erau mai bine asfaltate cu toate ca intre timp au mai aparut ceva autostrazi. Toate astea pot fi o cauza pentru care a scazut viteza maxima acceptata