Drumul prin românia este, în continuare, de rahat. Valea Oltului este cea mai sinistră invenție posibilă, mâncatoare de timp și zile, plus pericol de moarte la fiecare pas. Bucata de drum dintre Deva și Făget este îngrozitoare, distrusă în totalitate. Noroc că au pus pancarte prin care te anunță că mai ai doar niște kilometri și ajungi la autostradă. Din fericire, nu mai trebuie să ieși în Nădlac, au legat autostrăzile între ele și, după o ultimă aglomerație, ieși la unguri direct, fără să te mai frăsuiești pe străduțe.

După ce treci strada la unguri, trebuie să iei rovinietă. As in la 200 de metri pe dreapta există o chestie de luat rovinietă. Dacă nu iei de acolo, mai este la vreo 20 de kilometri distanță una. Serios, chiar trebuie să iei, pentru că eu le-am ratat pe amândouă. Norocul a fost că am oprit într-o parcare să dau mâna cu un prieten vechi și, la ieșirea din parcare, am dat de mașina de control trafic care verifica rovienietele. Iar tipul de la volan a fost suficient de înțelegător încât să ia de bună garanția mea că voi cumpăra rovinietă la prima benzinărie și să nu îmi dea amendă.

În ungaria, moneda națională e forintul. Așa că nu fă ca mine și merge doar cu hârtii de 500 de euro la tine, fără niciun ban pe card, pentru că nu o să ai unde pune benzină sau cum să iei rovinietă. Oamenii sunt ok și îți vând pe euro, dar îți dau restul în forinți. Și nu aveam ce să fac cu 460 de euro, transformați în forinți. Așa că toată Ungaria am traversat-o mergând la consum, ca să pot ajunge în Austria, să alimentez. Oricum era o aglomerație infernală, aglomerația aia gen Pe A2, pe drumul spre mare, se circulă bară la bară e o glumă tristă față de o aglomerație adevărată. Când mergeți prin ungaria, dacă vedeți vreo mașină că țâșnește din coloană fără să se asigure sau să semnalizeze, ori dă flashuri să se dea poporul la o parte de pe bandă, puteți fi siguri că sunt români. SIGURI. Nu am înntâlnit pe nimeni altcineva să dea flashuri pe autostradă. NIMENI. Un idiot cu cu un volvo alb, după ce i-am dat un flash scurt, ca să îi spun că e idiot, voia cu tot dinadinsul să mă oprească pe banda de urgență, se pare că eram nesimțit de-a dreptul. A demarat de urgență când am scos nelipsita mea toporișcă pe geam și i-am arătat-o, elegant.

La austrieci, la OMV, se vând cârnați și piept rotisat. Cum nu mâncasem nimic de 12 ore, am crezut că am vedenii și că e ceva fata morgana. Nu era, erau pe bune.
Și ca să închei cu ungurii, ce înseamnă diferența dintre ultimul bastion comunist, ungaria, și vestul. Rovinieta la unguri se face pe bază de talon, date completate atent, cu semnătură și ștampilă. La austrieci, îți dă o etichetă de plastic pe care o lipești în parbriz și atât. Plus restul la bani. Se pare că statul poate trăi și dacă nu știe exact ce mașini au intrat în țară și la ce oră.

Austriecii sunt argeșenii vestului. Plin de băieți care vin lansat pe banda 3, îți taie fața brusc pe 2, se mută pe 1 și frânează. După care depășesc și reiau operațiunea, la infinit. Ar fi fost funny, dacă nu ningea îngrozitor și nu vedea nimic la 20 de metri în față. Cred că jumătate din autostrăzile austriece sunt limitate la 80 kmph, maxim 100. Ori din motive de vreme, ori din motive de poluare. Și nu vrei să depășești limitele astea, pentru că e plin de speed traps, iar amenzile sunt măricele.

Din păcate pentru ei, austriecii ăștia nu au învățat nimic de la Gabriela Firea Vrânceanu Pandele Șicâțiormaififost. Deși viscolea de zor, autostrăzile erau pline de niște mașini uriașe de deszăpezit care curățau asfaltul și aruncau material antiderapant. Păi ei încă nu au aflat că autoritățile nu au ce să facă dacă viscolește, trebuie să așteptăm să se oprească viscolul și de abia după aia deszăpezim? Niște proști, vă spun.

Despre drumul prin Germania nu am prea multe de spus, a fost destul de scurt, Munchenul e relativ aproape de graniță. Care graniță, fizic, nu există, nici măcar nu știu când am trecut-o, nu există niciun semn distinctiv care să te forțeze să vezi asta.

Ce îmi place în mod deosebit este momentul ăla când merg cu waze, am 180 kmph și waze nu îmi arată că depășesc viteza legală, cum face prin restul țărilor. Da, există și porțiuni cu limitare de viteză, dar majoritar mergi cu cât te ține troașca ta. Și deși e plin de mașini de forță, niciunul nu mi-a dat vreodată flashuri, ci au stat calmi, la distanță mare de mine, și au așteptat să mă mut. Bine, nici nu am văzut vreun român, asta e adevărat.

Ca încheiere, un gând. Este incredibil de relaxant să trăiești într-o țară unde nu te îngrozește ideea că pleci la drum, pentru că există autostrăzi peste tot și, dacă nu sunt, traficul este relaxat, nu e plin de cocalari retarzi care îți pun viața în pericol și, în general, te simți bine și în siguranță pilotând.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.