Demult, în vremuri imemoriale, când făcea plopul mere, răchita micșunele, yahoo avea filială în românia și șeful ei era un român, exista un site care se numea digg.com.
Situl acesta avea un singur scop, acela de a prezenta curated content de cea mai înaltă calitate, totul realizat prin voturile utilizatorilor săi. Pe scurt, tu, tilică, posesor de site, veneai și lăsai un link pe dig și, dacă conținutul era minunat, userii digg îl votau, situl tău urca în top până pe prima pagină, prin urmare aveai succes și trafic mult

Succes nu știu, dar trafic aveai, cu siguranță. La momentul respectiv se vindeau inclusiv hostinguri digg ready, care rezistau în care aveai, cumva, succes pe digg cu vreun articol. Și da, am avut și eu articole pe prima pagină în digg, dar era fix ca traficul de facebook, retenția vizitatorilor era zero, oamenii aceia foloseau exclusiv digg, nu se întorceau din proprie inițiativă pe site.

Atunci am observat prima oară că a apela la oameni pentru a ridica valoare pe internet este cea mai mare porcărie ever. Pentru că pe digg, de exemplu, s-au format grupuri care erau plătite pentru a urca situri pe prima pagină. Sau care furau formaturi de situri, creau situri proprii, după care le urcau artificial traficul pe digg, câștigând bani din adsense sau vânzându-le, cu trafic manipulat.

Între timp, digg s-a dus naibii, așa cum merita. Dar a rămas facebook, același exemplu al răului condus de bune intenții.
Timpul a dovedit că gloata, simpletonii majoritari, votează și vizionează doar gunoi. Sunt impresionați exlusiv de titluri idioate, știri pompoase despre manipulări, secrete, alienși, medicină alternativă tip olivia și tot restul gunoiului. Aceeași gloată respinge automat tot ce consideră că este peste nivelul ei de înțelegere, apărându-se ca un organism viu împotriva exteriorului dur și necruțător.

Și aici vorbim doar de crearea de așa zis trafic valoros prin intermediul rețelei sociale. Dar crunt este ce se întâmplă cu cenzura rețelei.
Pentru că, așa cum era și pe digg, au apărut grupuri de cenzură, care raportează tot conținutul ce contravine directivelor proprii, iar facebook reacționează pozitiv la majoritate.

Procedeul este simplu, 3 oameni pot deține mii de conturi, conturi care se pot crea automat, de pe care dau like, votează, raportează, fac tot ce este necesar în firmă. Asta pe lângă clasicele grupuri de cuțofili, mediciniști, dacopați și restul gunoaielor de pe facebook. Da, există firme care se ocupă cu asta, există un zvon că și domnul Mândruță și-ar fi adăugat o ramură la firma de postaci, dar cine stă să creadă zvonuri de astea, nu-i așa?

Da, am ajuns într-un loc în care cenzura gloatei impietează profund dezvoltarea siturilor sau a rețelelor sociale unde este luată în seamă. Oamenii nu mai scriu așa cum simt, nu se mai dezvoltă, comentatorii nu mai lasă comentarii care să însemne ceva, toți reacționează doar cu gândul la viitorul vot sau la viitorul like.

Și asta este o tâmpenie profundă.
Din păcate nu pot, ca publisher, să renunț la facebook, atâta timp cât clienții, cititorii și agențiile sunt toate acolo și așteaptă să te vadă că exiști și tu. Este un cerc vicios, iar pe mine nu mă cheamă Jerry Maguire.

Desigur, pot să încep să tund buruienile din curtea mea. Am șters, complet, pluginul de vot de pe site. Nu aveți dreptul și nu e calitatea voastră să apreciați pozitiv sau negativ comentariul altuia. Nu vă convine ceva, puteți să vă adresați public. Dar nu altfel. E un pas mic pentru om, dar mare pentru umanitate.

Care este viitorul?
Sincer, nu văd unul. Companiile, cele care decid jocul aici, văd implicarea userilor drept o mină de aur. Nu mai angajezi zeci de mii de oameni pentru a curăța situl, ci angajezi doar câteva sute care analizează raportările oamenilor. Asta plus niște algoritmi și pac, reduceri de cheltuieli de milioane.

Nu văd cum ai putea schimba această paradigmă, doar din dorința de a face internetul o lume mai bună. Mai ales după abolirea net neutrality, posedarea unor haite de zeci de mii de soldați care să distrugă orice fel de părere negativă despre tine este vitală și de preferat pentru oricine.

Eventual poate să renunțați la a folosi gunoaiele astea. Dacă nu le folosiți voi, companiile se vor îndrepta în altă parte, la fel și agențiile care le urmează, deci și publisherii vor scăpa de nevoia de a participa la acest dans stupid.