Cum funcționează asigurările worldwide

Am primit înainte reminder de la emag că mi-a expirat asigurarea la mașină și râdeam în sinea mea. Dacă îi arăt unui englez că, pentru un volvo ca al meu, am ofertă de asigurare de sub 100 de lire pe an, face explozie cerebrală.

Ca idee, înainte de a duce mașina în românia, am primit o ofertă de asigurare pentru ea de un pic peste 3000 de lire. Pentru că nu am istoric în UK și na, asta e. Pentru un englezoi, aceeași vârstă și experiență, era vreo 2200 de lire, puțin peste. Să ne înțelegem, asta, în bani românești, înseamnă
15 474 lei.

Vă dați seama cât e pentru o mașină de capacitate cu adevărat mare? Sau pentru o dubiță? Sau, doamne ferește, un TIR?

Și stau așa, strâmb și judecând drept, oare de la ce vine diferența asta, că, cu siguranță, nu e de la salariile mecanicilor. Iar mașinile sunt ușor aceleași, cu aceleași prețuri la piese la furnizor.

Partea asta cu asigurările mi se pare cel mai mare scam internațional legalizat. A se vedea ce se întâmplă acum în Italia, fix din cauza asta, a asigurărilor care își vor partea, iar statul, desigur, se pune în spatele celor cu bani.

Îți mulțumesc că mă citești.

Poți susține cetin.ro cu un abonament de 3 USD

36 comentarii

  1. #1

    Sefu’ (pardon, boss), intra pe orice grup de romani din UK si gasesti baietashii care-ti fac asigura sub £500, cu verde pe askmid in 2 zile. Bine, dupa 30 de zile nu mai e valabila, sau success in caz de accident, dar asta e partea a doua.

    La modul serios insa, asigurarile in UK sunt o mare mizerie, iar cultura compensation-ului pentru toate prostiile le-a impins artificial in sus. Inclusiv pe cele auto. Sa vezi distractie cand primesti oferta de reinnoire cu cateva sute peste cea de anul trecut, si trebuie sa te certi cu ei de fiecare data si sa-i ameninti ca pleci ca sa ajungi la pretul mediu de pe gocompare. Si brusc, discuta cu managerul si se poate ajunge la pretul dorit.

    Asta e top tip-ul meu dupa aproape 7 ani de UK: nu lasa nimic sa se reinnoiasca automat, negociaza la sange in orice situatie, altfel iesi pe minus, pentru ca toti, dar absolut toti vor sa te traga in piept.

    • Depinde de firma cu care ai asigurarea . Eu primesc oferă mai mare doar daca am avut incidente, altfel primesc tot timpul oferta cu ceva zeci / sute de lire mai putin . E o idee buna într-adevăr sa ii suni inainte de reînnoire , eventual si sa cauți alternative , poti iesi mai ieftin. Eu sunt cu același asigurator(esure) de mult timp , cred ca e una dintre cele mai serioase si bune.

    • #3

      @Chris69 – intotdeauna vor exista si exceptii. Uite, tocmai ce mi-am facut home insurance la esure acum cateva saptamani, chiar sunt curios care va fi situatia la anul. In rest insa, am trecut prin Admiral, Tesco Bank, Allianz si incat vreo 2-3 pe care nu mi le mai amintesc momentan, si absolut intotdeauna am patit la fel apropo de prima de reinnoire. Si asta inclusiv cand nu avusesem incidente. Ca si experienta, Admiral au fost fff OK anul trecut cand am avut un incident major (lovit in spate violent in timp ce asteptam la un roundabout), oferit suport, masina cat a mea a stat in service (2 luni), etc., dar tot au incercat sa creasca pretul la renewal chiar daca nu fusese deloc vina mea (si aveam scrisoare de la asiguratorul celei care ma lovise in care recunostea full responsibility).

  2. E un cerc vicios din care pierd doar clientii, cel putin aici in UK.
    Am 8 ani NCB( no claim bonus), nici o amenda aici, fara puncte, sofer profesionist( toate literele) si cand fac un quote imi vine sa sparg laptop-ul.
    Cea mai buna oferta a fost 360£ cand stateam in afara Londrei. Cum te muti in Londra baga placa ca e zona rau famata. Toate cartierele au istoric ridicat de claim-uri. Toate.

  3. Diferenta nu vine de la salariile mecanicilor si nici de la costurile efective, ci de la despagubirile pentru raniri si traume psihologice. Gen, lovesti pe unul in spate ala ia usor 2.000 pentru deranj, nu pentru paguba, si asta doar daca cere. Daca se duce la tribunal, ia aproape garantat 20.000.
    https://www.bottonline.co.uk/road-traffic-accident-claims/guides/how-much-compensation-claim-for-whiplash
    Daca e cu traume reale si morti, se mai adauga zerouri.
    Cu toate astea, pentru o masina relativ noua si istoric bun si permis de UK vei plati mai putin decat in Ro pentru o asigurare care combina RCA cu Casco.

    • #6

      Și în Romania pe o poliță de 200 lei sunt asigurat pentru vătămări corporale și deces până la 5.000.000 euro. Și da, se acordă reparații bune și aici, deci motivul enunțat de tine nu e suficient pentru a justifica ”RCA”-urile astronomice din UK.

  4. #7

    In tarile civilizate cu adevarat nu exista sa platesti asigurare si pe urma cand ai accident iti trimite Asirom-ul 10% in contul bancar si din punctul lor de vedere problema este rezolvata.Si nici nu cred ca stai 6-12 luni sa iti repari masina.Preturile sunt asa de mari pentru ca este o piata pusa la punct si treaba functioneaza eficient.

    • du-te ba cu piata ta pusa la punct, ca citesti niste istorii pe siturile engleze de te doare mintea:))))

  5. #9

    Cel mai bun sistem de asigurare e Obamacare.

  6. asigurarea e pe sofer si nu pe masina.mai poti sa treci 2 soferi la asigurare dar iti creste asigurarea.si mai sunt unele cazuri in care masina poate sa fie condusa de un sofer care e proprietar de alta masina in Uk si are full insurance. la noi rca e pe masina si prin urmare o pot conduce 30 de oameni pe luna.
    sper sa faca asa si in romania, sa nu mai avem cazuri cand masina e numele lu soacramea care are 60 de ani si n a condus in viata ei.

    • o fi pe sofer si nu pe masina, doar ca difera in functie de ce masina e.

    • stiu, dar una e sa faci asigurare pe om de 60 de ani fara un eveniment rutier ever si alta e sa faci asigurare pe sofer de 25 de ani cu 3 accidente in 7 ani. un uk sunt cazuri unde nu te mai asigura nimeni, nici macar nu iti da oferta de pret

    • a, bine, aia da. faptul ca se tine cont de asta e foarte in regula

    • Câteodată in UK dacă îți pui și nevasta îți scade asigurarea. Pentru că sistemul poate fi manipulat și in favoarea ta mai alea dacă știi multe sinonime la job-ul care îl faci ;)
      Plus greșeală da a-ti lua third party (adică doar aia de bază) când asigurarea full comprehensive ( sau Casco cred in romania ) poate fi soluția mai ieftină.

      Recomand pe tipul asta, pentru cei care stau in anglia dar și in general , pentru că face o educație f buna în gestionarea banilor. Aici despre asigurări :

      https://www.moneysavingexpert.com/car-insurance/#costcut

      Dar recomand sa citiți si celelalte articole

  7. Pentru ca din ceea ce stiu firmele de asigurari din Romania Sunt cele mai mari jigodii de pe piata. In cat de accidenti sau ceva ramai sa platesti tu din buzunarul tau. In Germania de exemplu la e pe clase de la 14 la 1 ( sau asta era in Italia ) Oricum functioneaza la fel , si in fiecare an fara accidente scazi in clasa si platesti mai putin .La un Opel astra 1.6 110 hp Full casco platesc 1000 euro pe an. Asigurarea baza e vreo 450 dar hai sa plecam de la asigurarea baza. In caz ca bateria ta s-a plictisit de viata ii suni vin si iti porneste masina , farà cost . Daca masina s-a dus pe dragnea ii suni si ei o tracteaza si ti-o duc la ce mecanic vrei. Daca folosesti mecanicul lor ai reducere de 25-30 % la reparatii. In caz ca omori o caprioara pe drum . Ii suni faci poze , constati la politie si aia e . Ei o sa vina o sa se uite constata daunele si iti repara masina. ( pentru ca in asigurarea baza in caz de dai peste un animal esti asigurat) aici vine partea cea mai Frumoasa , tu daca ai mica zgarietura la capota si jumate de milimetru de plastic rupt la bara ei iti schimba complet piesele chiar daca ele costa 2 mii de euro. In cazul acesta ei iti ofera 2 posibilitati sa iei 90% din pretul daunelor si iti repari tu masina singur sau ti-o repari unde vrei si platesc ei 100%. Fara chit si slefuiala si doua bidinele de vopsea. Complet piese noi originale. Va dau si exemplu concret. Cu un fiat Panda a nevestii am omorat o caprioara , Daune : radiatorul putin indoit dar functionabil, bara de plastic 2 cm rupta intr-un loc, suportul de la numarul de inmatriculare rupt, si am mai bagat si parbrizul putin ciobit de la o pietricica cu 2 ani in urma . Total daune : 1550 Euro . Am decis sa Iau 1300 de euro de la ei ca masina nu avea Nici pe dracu .
    Diferenta e asta, ca cel putin in anumite tari cand platesti asigurarea, esti asigurat , in Romania … stiti si voi cum e .

    • #19

      Daca masina nu are nici pe dracu si merge si asa, de ce nu e ok varianta romaneasca in care iti pune chit si vopsea?

    • #20

      Din ce ai descris tu acolo este fix la fel și în România (din experiența mea și a tuturor cunoscuților care au avut astfel de probleme). Deci… cum e în România?

    • Sigur era caprioara, ca din ce spui tu pare ca ai lovit un porumbel. Cum naiba omori o caprioara si bara de plastic e rupta doar 2 cm cand by design sunt facute sa absoarba tot socul si, de obicei, se face praf?

    • #22

      Ce solid e Fiat Panda! Un prieten a luat un ciine la 60-70 la ora. Bara, masca, radiator, ventilator. BMW 528i…

    • #23

      @Mircea – un amic a luat un ciobanesc de stana cu aproximativ 170 la ora (da, stiu :P) cu un VW Passat, costuri de reparatie undeva la 6500 EUR: bara, radiator + tot ce e intre cele 2, roata dreapta rupta cu totul, aripa, oglinda + o gramada de alte mici jucarii. Tinand cont de viteza si marimea animalului, a scapat ieftin doar cu airbagul sarit si masina ramasa pe sosea (ma refer ca nu a fost ranit). P.S. Cainele nu a fost gasit nici pana in ziua de azi :D

    • #24

      @Paul T: A căutat bine ÎN radiator, ca sigur e acolo? Se „ascunde” acolo.

  8. #25

    Vauxhall Astra H 2007 cumparata in iulie anul asta, am dat pe ea 1200 lire(luata de la dealer). Asigurarea pe numele meu cu permis de Ro la momentul respectiv si fara istoric in UK 150 lire pe luna, adica 1800 pe an. Asigurare facuta pe confused. Tare curios sunt cand expira ce ma asteapta, din discutiile cu romanii de prin zona cica ar trebui sa scada undeva la 70 80 dar sunt tare sceptic…

  9. #26

    nu cumva e tara cu cea mai mare pondere a sectorului asigurarilor in pib?

  10. In Belgia, 2013, prima asigurare pe numele meu, 23 ani, 1.9 sdi de 68cp parca – 980€
    a scazut automat al doilea an cu vreo 80, apoi inca odata cu 70 parca.
    Schimbat masina, 2.0 131cp, dat 750€, iar anul asta am dat 530€.
    Anul asta am luat si a doua masina, benzina, motor mic de 1.4i, 78cp, cu gandul ca dau putin la asigurare. Din pacate, m-am lasat influentat de cineva sa merg pentru a dpua masina la un broker care lucreaza cu alt asigurator. Din pacate, am dat ptr motorizarea asta 480€. Va scadea acum in ianuarie cu vreo 50€, dar era mai intelept sa o pun la aceeasi firma unde am prima masina. Castigam mult bonus ptr ambele. acum n-am chef sa le mai schimb. Merg pe doua firme de asigirare. Probabil ca va fi 420-440€ la 1.4 pe 2019, dar sper la mai putin. Iar la dieselul de 2.0 anticipez o scadere pana spre 470€. Unde ingheta pretul, probabil. Ca doar nu va ajunge gratis :)).
    Ca asigurare, pachet basic, nimic special, firma Ethias (e top in Belgia), iar a doua, unde am si asigurare de incediu si masina pe benzina, Axa (la fel de puternica orecum ethias).
    Asta ca o comparatie intre ce spuneti voi despre asigurarile din Anglia, Ro si restul.

  11. #30

    In UK suna la call centerul asigurarorului si vb cu ei. La mine a scazut de la 800 la 550 lire pe motiv ca am permis de 10 ani…chiar daca e din romania. Daca duceam si hartie, tradusa, de la asiguratorul roman ca nam avut evenimente scadea la 300

  12. #31

    Una din cauzele pretului mare este si faptul ca asigurarile comprehensive sunt practic echivalentul RCA + CASCO din Romania si nu se caca pe tine cand belit-o si ai facut accident cum fac cei din Romania.
    Cat te-ar ajunge combinatia RCA + CASCO in Romania?

    Intamplare personala: In Noiembrie 2015 am intrat in fundul unei doamne pe un drum express ca aia a franat la blana cand s-a bagat unul pe banda ei. Masinile, amandoua dauna totala + politie venita ca era ora de varf.
    Politia mi-au chemat o platforma de la o firma locala si eu am plecat acasa. Urmatorul lucru a fost sa sun la asigurare si de a2-a zi am avut masina de schimb platita de asigurare pt. 3 saptamani pana mi-au intrat banii in cont (putin mai mult decat pretul uneia echivalente ca an si km).

  13. Cunosc o persoana ce a detinut o firma de asigurari in Napoli in vremuri demult apuse. Imagineaza-ti un Tiriac in liga ceva mai mica.

    Fix asta nu mai e omul acum dupa ce a fost casatorit cu o romanca si o cubaneza :)). Isi duce ultimele zile intr-un apartament semi-gol din Napoli.

    Eh, mi-a povestit omul ca asigurarile erau echivalentul legal al taxei de protectie. Aveai firma de asigurari doar daca doreau unii asta, clientii erau sanctionati de autoritati daca nu le aveau iar daca avea cineva (a se citi “victima”) o problema cu “clientul”… nasol moment.

    • #33

      Ciudata specie, romanul.

      Injura comunsimul dar se tot leaga de aceleasi aspecte (taxa de protectie, cubaneze…) care tot au o legatura cu comunsimul in vreun fel sau altfel.

    • #34

      Bine, nici nu ma asteptam la altceva de la unu’ din Napoli. Omu cred ca viseaza mafie, taxe de protectie, arme, droguri si noaptea.

  14. #35

    Pentru englezi masinile normale sunt cu volanul pe partea gresita a masinii. Spre deosebire de Ro, in Uk asigurarile iau in considerare unde e volanul. Asta inseamna ca acceasi tip de masina, acelasi sofer sa aiba un pret ca cu 100 sau 150% mai mult.
    Adica oferta de asiguarea aia cu vreo 3000 de lire poate fi lejer 1300-1500 daca iei o masina cu volan „corect”.
    O chestie de foarte mult bun simt care lispeste in Romania. Se chinue unii sa bage tot felul de restriciii insa cel mai rapid ai rezolva problema cerand / obligand asiguratorii sa diferentieze riscul in functie de cum e volanul. Dar, e ASF-ul e ocupat cu altceva…

    Dispersia pretului la asigurari este foare mare. Extrem de mare. Nu m-ar mira sa existe firma care asigura acelasi lucru pentru 800 lire precum ce-a gasit Cetin cu 3000 lire.
    Conteaza extrem de mult adresa unde stai. Conteaza extrem de mult ocupatia declarata. Nu stiu ce-a declarat Cetin; banuiesc ca „blogger” nu exista. Conteaza de asemenea numarul de mile estimate pe an. Toate firmele taxeaza foarte mult faptul ca ai modificari la masina („chiar daca sunt doar estetice, gen abtibild lipt de capota”). O metoda atipica ca scazi pretul la asigurare e sa declari un al doilea sofer care poate sa circule cu masina iar acest al doilea sofer sa locuieasca la aceeasi adresa si sa aia un istoric mai bun, Esential este sa nu minti cu nimic.

    Exista asigurari 3rd party (RCA) si comprehensive (RCA+CASCO) Evident alea comprehensive sunt mai scumpe insa chiar daca masina e o rabla merita sa faci o asgurare de asta mai ales cand nu ai istoric. Statiscic cei care iau CASCO sunt intr-o clasa de risc mai mica.

    Experienta mea personala: Am venit din Ro in UK cu masina cu intentia de a inmatricula masina aici. Am aflta ca pentru inmatriculare trebuie schimbate farurile, stopurile si calculatorul de bord ca sa afiseze mile, costa vreo 300Lire asa incat am dus masina inapoi si am cumparat una locala; intamplator aceeasi masca, an de fabricatie si pret de achizitie un pic mai bune. Pretul asigurarii comprehensive in UK era cu putin mai mare decat cel ar RCA-ului si CASCO in RO la masina pe care tocami am vandut-o. Nu mai stiu cifrele dar era ceva de genul 30% in plus pentru o masina cu un prext cu 50% ai mare. Daca aiguram masina cu care venisem din Ro pretul era mai mult decat dublu.

    Ce primesc la asiguare: sun sa zic ca am gasit masina un pic lovita: explic povestea care include raportul catre politie, primesc un numar de claim si datele unui service local. agreez cu service-ul local ziua in care las masina, primesc o masina (mai mica) la schimb cat dureaza reparatia. a treia zi am masina inapoi. Chiar nu stiu ce-as putea cere in plus ca ei erau dispusi sa-mi aduca masina si s-o lase pe cea de schimb acasa. De asemenea au fost flexibili sa faca o reparatie temporara (inlocit stop si cu antirugina) cat sa pot pleca la aeroport sa nu rugineasca masina in concediu.

    Asiguarile 3rd party (RCA) sunt scumpe aici pentru ca daunele produse persoanelor sunt extrem de costisitoare. Un far spart sau o dauna totala la un Renault de 2000 Lire e mizilic. O renta viagera de 2000 de lire pe luna pentru o persona ramasa cu handicap e altceva. In Ro asigurarii scapa fara sa plateasca asa ceva. Parca sunt si niste limite.

  15. #36

    Toate povestile astea se termina in momentul in care masinile vor merge singure. Ma gandesc mereu la asta cand ajung in intersectia centura Buc cu Domnesti. Masinile autonome ar merge acolo, prin absurd daca ar exista azi, cate una din fiecare parte, perfect sincronizat, cu 20 km/h, fara oprire. Oamenii stau ca vitele si se uita unii la altii, claxoneaza, bizonii vin cu 70km/h ca au prioritate, tiristii se uita cum le cresc ciupercile intre degete, suspensiile se rup de la denivelari, toata lumea e distrusa psihic.

    Asigurarile sunt un sistem de taxat idiotenia oamenilor. Eu am permis si conduc din 2001. Am condus vreo cativa ani prin US, nici un eveniment. In ro nici un eveniment, nimic, zero, nici macar zgariata masina. Fac drumuri catre rep Moldova la rude, fac 9-10 ore din Buc pana la Chisinau, viteza legala, maxim 10km/h peste cand e liber. Am fost odata cu niste prieteni, au stat in spatele meu, la fiecare oprire ma rugau sa merg mai repede, sa dau 140km/h pe E85, ca se poate, ca altfel facem mult. Lasa, stati voi acolo cu 100-110km/h, ajungem sigur la destinatie. La final, oaaau, record de consum toti, 6L/100km, de la 10-11L/100km cand mergeau ca bezmeticii.

Citește și...

Poate ați observat că nici presa nu prea să bășicat pe subiect și toată lumea o ține ușor low key, fără să insiste prea mult. Răspunsul e simplu. La ultimul sondaj pe bune pe care și l-au comandat, UDMRiștii au aflat că sunt sub pragul electoral ca opțiune de vot, datorită asocierii cu […]

Eu, locuind la țărănoaia, printre noroaie și construcții, am o problemă. Am mașinile pline de praf non stop. Bine, praf, noroi, ciment, aburi de căcat de la fosa septică deschisă a selgrosului, care împute tot pantelimonul și nimeni nu zice nimic, și ce se mai nimerește. Iar problema care survine este că, deși […]