145509467867567

Solomon Marcus recomandă studierea limbii latine în clasa a VIII-a. Academicianul face parte din grupul de experţi ai ministrului care lucrează la o reformă în Educaţie. Solomon Marcus s-a delimitat atât de colegii care sunt de părere că latina ar trebui să fie studiată opţional, la gimnaziu, cât şi de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei care a propus ca elevii să înveţe această limbă în clasa a noua.

Am făcut latina în școala generală. Nici acum, dupa 26-27 de ani de când am făcut-o, nu am înețeles care e scopul pentru care am învățat o limbă moartă, despre care nimeni nu știe cum suna în realitate. Mi-a rămas în cap Gaudeamus igitur, mi-a intrat o muscă-n cur și cam aia e tot ce am reținut. A, și numeralul roman, dar nu principalele operații, pentru că acolo mori încet, dacă vrei să faci o adunare pe hârtie în numere romane.

La ce folosește îmbâcsirea creierelor copiilor cu porcăriile astea? Desigur, în afară de justificarea a n posturi de profesori de latină, oameni care pur și simplu nu au niciun scop pe lumea asta, făcându-și o carieră în viață din a preda ceva ce folosește nimănui. De ce să nu învețe cuneiformele lui Champollion, dacă tot o dăm în morți?

Desigur, între timp lecții de prim ajutor, lecții de educație rutieră, educație sexuală, sport, nu se fac. Materii utile, aduse la zi, nu se fac (v-am povestit cum la facultatea de comerț din constanța învățam geografie economică din 2006, noi fiind în 2012, pentru că atunci fusese editată cartea domnului profesor?), se învață până la îndobitocire chimii, fizici, limbi române cu poeți morți demult.

Și, desigur, vestita justificare că elevul nu știe el ce are nevoie, de aia nu are nevoie de opționale. Să învețe unde se varsă fluviul zambezi, futu-i pe mă-sa de elev, că poate ajunge pe Popocatepetl și nu știe încotro s-o ia.