Consiliul Concurenței dă o pălmuță delicată magazinelor online, așa, ca o mângâiere dulce pe poponeață:

Comercianţii online nu respectă legislaţia în cadrul campaniilor de reduceri, a constatat Consiliul Concurenţei în urma unei anchete sectoriale privind comerţul electronic, în care arată că în campania de Black Friday de anul trecut preţul de referinţă a fost crescut sau menţinut artificial.

Astfel, în cadrul analizei, autoritatea de concurenţă a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare ’tăiat’), afişat de comercianţii online, este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate, a informat joi Consiliul Concurenţei.

Conform legislaţiei (OG nr. 99/2000), orice comerciant care intenţionează să facă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la un preţ de referinţă, respectiv la cel mai mic preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile.

Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 201, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creştere/menţinere artificială a preţului de referinţă de Black Friday, arată instituţia.

Din datele analizate de autoritatea de concurenţă, există un comportament generalizat de nerespectare a normelor legale privind campaniile de reduceri de preţuri. În aceste condiţii, mecanismele de manifestare a concurenţei prin preţ în cadrul promoţiilor sunt distorsionate, percepţia clienţilor cu privire la preţul real (preţul de referinţă) fiind deformate.

“Această practică, de a creşte sau de a menţine artificial preţul de referinţă în cadrul promoţiilor (exmplu Black Friday), creează consumatorilor impresia că beneficiază de o reducere mai mare decât este în realitate. De fapt, consumatorii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o încălcare a legislaţiei în domeniu”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Ancheta sectorială a reliefat faptul că, în general, mai mult de jumătate din volumul vânzărilor principalilor retaileri sunt la preţuri promoţionale. Astfel, o mare parte din produsele comercializate de toate platformele online importante şi care au fost monitorizate au avut preţuri reduse durate lungi de timp.

”Astfel, preţurile practicate de comercianţii online cu ocazia campaniei Black Friday sunt comparabile cu cele din cadrul altor campanii. Ca urmare, Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor”, spun oficialii autorităţii de concurenţă.

Și da, toți o fac, începând cu emag și terminând cu…dunno, cine vreți voi. Chiar râdeam cu Vali anul trecut, fix în ziua în care era conferința anuală care anunță campania de black friday, găsise el un produs pe care îl urmărea…cred că un hidrofor sau ceva, căruia i se dublase prețul, după care a apărut, în 5 minute cu o mare reducere de nuștiucât la sută. Iar de Black Friday a avut fix același preț pe care l-a avut tot anul.

Chestia asta este o bătaie de joc la adresa oricărui concept de black friday și, coroborat cu mizeria pe care o face Ostahie de la grupul Altex, cu Black friday o dată pe lună, duce în derizoriu orice fel de sărbătoare a cumpărăturilor de sfârșit de an.

Problema este că Consiliul Concurenței nu face nimic ca să ÎNDREPTE acest comportament. Nu există și nici nu propune vreun cadru legal care să amendeze drastic așa ceva, gen 5% din cifra de afaceri. Iar magazinelor li se fâlfâie, din vânzările de sute de milioane de euro deja sunt bugetate amenzile de 5000 de lei sau cât naiba mai e acum amenda pentru așa ceva.

Și astfel se perpetuează totul, iar la toamnă iarăși vom privi cum articolele pe care le urmărim toți de câteva luni se scumpesc brusc pentru câteva ore, după care devin reduse cu 70%, la același preț cu care s-au vândut tot anul. Iar pricy o să o ia razna de la atâtea queryuri date degeaba.