Acum mulți ani, ieșise un film cu CEO-ul de la Nestle care declara că apa nu e o nevoie universală și că resursele de apă ar trebui privatizate și fiecare să își cumpere apă, dacă dorește. După ce declarația i-a ajuns pe internet, s-a apucat și, zice el, și-a nuanțat poziția

Let me be very clear about this again here on the blog, because I think the video clip, which took my views out of context, isn’t clear about the point I was trying to make. The water you need for survival is a human right, and must be made available to everyone, wherever they are, even if they cannot afford to pay for it.

După care am aflat că, conform studiilor ce i-au fost puse la dispoziție, water you need for survival înseamnă 5 litri de apă pe zi, restul e free game și își păstrează opiniile. Sincer să fiu, nu am mai căutat de atunci vreo opinie oficială Nestle pe subiect, îmi este indiferent, din punctul meu de vedere răul a fost făcut.

Partea interesantă, pentru mine, a fost atunci când am comandat prima oară apă de la Tesco, în UK. Ca idee, briții nu au apă la 2 litri decât chestii de proastă calitate, eventual produse proprii ale marketurilor. Apă de consum este maxim la 1.5 litri și este, desigur, mult mai scumpă, fiind pe insula vieții.

Și cum m-am apucat să comand, mi-au apărut 2 opțiuni. Highland, la 3 lire 6 sticle și Nestle, 2.5 lire. Abia când, fără să clipesc, am apăsat pe Highland, am realizat că, involuntar, eu nu cumpăr nimic produs de Nestle. Nici dulciuri, cereale, nimic. Am realizat că cumpăram Nestle lapte praf, dar asta se întâmpla acum 9 ani, discuția nu ieșise încă la înaintare în spațiul românesc.

Mi-am adus aminte de asta citind comunicatul lacrimogen al celor de la Nestle, care

Piața din România trece printr-o perioadă de schimbări radicale, caracterizată de condiții de consum noi, dificultăți în ceea ce privește disponibilitatea forței de muncă și costuri asociate tot mai ridicate, concurența pentru resursele de producție locală fiind acerbă, justifică Nestlé închiderea, după 18 ani, a fabricii din Timișoara într-un document transmis autorităților și obținut de Profit.ro. Compania se plânge că nu reușește să găsească și să păstreze angajați „într-un cadru care ar permite o competitivitate adevcată a mărcii”, deși a crescut salariile și beneficiile în ultimii ani și a ridicat substanțial bugetul de recrutare pe anul trecut.

Deci da, după ce au crescut bugetele, tot nu a reușit să rețină forță de muncă, da? De aia s-au dus în Ungaria, unde salariul minim e mai mare, da? Un întreg lanț de bullshit piaristic. Dacă voiau retenție de personal, și ăsta era motivul pentru care plecau, le măreau salariile până la momentul în care devenea atractiv să te angajezi la ei. Fix așa cum e în București sau Cluj, unde sunt fabrici la care e bătaie pe locuri, au început să se dea ca la CFR, cu șpagă. Ce e mai scumpă, relocarea unei întregi fabrici și toate cheltuielie aferente sau mărirea unui salariu de muncitor pe bandă? Exact.

Pur și simplu e o aruncare de responsabilitate mizerabilă, gen Voi sunteți de vină că plecăm, în stilul plecării Nokia de la Jucu.
Așa că, dacă vă interesează să boicotați Nestle, nu e mare brânză, trebuie doar să vă propuneți asta. Nimic din ce fac ei nu este de neînlocuit și făcut, probabil mai bine, de companiile concurente.

Boicotați away, flăcăii mei!