Mă tot uit la zbaterile industriei auto, care tot arată cu degetul spre importurile de mașini second hand și cum asta ruinează, cu siguranță, românia, aerul, diesel etc. Despre aer, poluare, trafic, ce să zic, a ajuns bucureștiul, completat cu Firea, o chestie unde ai nevoie de mască de oxigen, dacă mergi pe jos sau bicicletă. Am mers prin centru acum câteva zile, pe la 6 seara, puțea a gaze de eșapament în aer iar eu eram lângă un parc.

Problema, de fapt, este alta.
Să luăm pe cetățeanul german, care vrea să își cumpere o mașină. Sau chiar și pe cetățeanul român din germania, care vrea aceeași mașină și este angajat legal, își plătește impozitele, all good.

Vede cetățeanul mașina în parcarea showroomului. Îi place fix aia, intră, se uită la ea, îi place și mai mult, ba chiar îi place și prețul. Intră în showroom, se duce la un birou, își declină identitate și zice că vrea să cumpere mașina aia, în sistem de rate. Semnează niște hârtii și, dacă mașina lui e disponibilă, pleacă acasă cu ea, cu ratele gata făcute. Avans 0, rata e vreo 200 de euro, un mizilic, pentru o mașină nouă, dobânda…vreo 2%. Când se plictisește de ea, poate să o returneze și să continue rata pe altă mașină, dacă vrea. Cu niște mici recalculări. Și tot așa. Practic, cetățeanul nostru are tot timpul o mașină nouă, care îi place, la niște prețuri decente și condiții simple de creditare.

Ați încercat vreodată să luați un credit auto în românia? Să vedeți condițiile draconice, tonele de hârțogăraie și condițiile? Ești tratat fix ca un hoț ba chiar ți se și spune Știți, trebuie să ne asigurăm că plătiți ratele, nu se poate chiar așa, că nu suntem pe câmp. Iar oamenii înțeleg și acceptă, li se pare ceva normal.

Pentru că ei nu știu cum e acolo unde lumea chiar e civilizată și lucrurile chiar sunt funcționale. Și, după ce se lovesc de hățișul birocratic, se duc și își iau un second hand din germania, care merge, evident, mai bine decât loganul pe care îl voia în rate, o mai înjură puțin pe Firea Pandele și își vede de treabă.

COncluzia este una singură. Până când încrengătura mafiotă care își zice industrie auto nu presează pentru condiții relaxate de acordare a creditelor auto, piața de mașini noi nu va crește. Nicio industrie, nicio piață nu crește fără credit, iar faptul că băncile dau ușor doar flote pentru companii nu înseamnă, de fapt, nimic, la scara masivă a unei capitale sau a unor orașe de la țară în plină expansiune, gen Cluj sau Timișoara.

Relaxați condițiile de creditare, trăiți în era IT, interconectați baze de date, faceți verificările de credit scoring pe loc și lăsați oamenii să se bucure de lucruri noi. Nimeni nu ar prefera să stea în scaunele îmbibate de bășinile altuia, dacă ar avea ocazia de a-și lua un lucru nou. Voi sunteți cei care îi împingeți spre second hand.
Simplu.