Iată că, în sfârșit, se încearcă legiferarea Uberului în românia. Era și cazul, după atâția ani de borderline infracțional. Și știți care e faza frumoasă? Că legea chiar e o lege bună, în primul rând și, în al doilea rând, taximetriștii o să își facă seppuku în baie, pentru că nu vor mai avea ce să comenteze legate de mașinile private car.

Conform prevederilor proiectului redactat, în situația în care operatorul platformei de ridesharing este o firmă cu sediul social într-un alt stat decât România, acesta este obligat să deschidă și să păstreze pe toată perioada în care își desfășoară activitatea pe teritoriul României o sucursală înregistrată fiscal pe teritoriul României în scopul reprezentării sale în fața autorităților române

Și câteva chestii din cele bune. Da, să aibă sucursală fiscală în românia, mulțumim frumos. Pentru că nu mai vreau să plătesc și să mi se facă dublă conversie valutară. Și vreau să mi se elibereze factură românească, nu să fiu sfătuit să pun numele firmei la nume și prenume.

Pentru obținerea autorizației, operatorul va depune la Ministerul Transporturilor următoarele documente și informații:
d) asigurare de risc financiar la valoarea de 50.000 euro;

Autorizația este emisă pe o perioadă nedeterminată, cu condiția ca operatorul respectiv să respecte prevederile legale, și va intra in vigoare după plata de către operator către minister a unei taxe de autorizare de 50.000 lei.

Guvernul și parcă PNL s-au opus, pentru că prejudiciază competitivitatea. Dar mă scuzați, dacă Uber nu are 50 000 pentru asigurarea de risc financiar, mai bine închide și se duce acasă, înseamnă că s-a terminat haiducia.

Ce aduce cu adevărat bun este că se introduc cerințe de minim pentru mașinile care funcționează în regim de ridesharing.

a) o vechime maximă de 10 ani de la data fabricației;

b) între 4 și 9 locuri;

c) au inspecția tehnică periodică (ITP) realizată la fiecare 6 luni;

d) sunt conforme din punct de vedere tehnic cu prevederile Codului rutier.

e) dețin copie conformă a autorizației pentru transportul alternativ;

f) au montate la loc vizibil elemente particularizante conținând numele platformei digitale online și numele operatorului de transport alternativ. În plus, proiectul stabilește că, în trafic, autoturismele acceptate pe platforma/aplicația digitală pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afișată la vedere pe parbriz în partea dreapta jos și pe luneta în partea dreaptă jos câte un ecuson rotund, cu diametrul de 10 cm, conținând următoarele elemente:

a) textul “VTS”;

b) numărul de înmatriculare al autoturismului;

c) denumirea platformei/aplicației care a emis ecusonul și valabiliatatea acestuia.

Ecusonul de transport alternativ este emis după plata de către conducătorul auto a unei taxe cu o valoare de 15% din salariul minim brut pe economie către trezoreria consiliului local al localității în care își are domiciliul. Taxa este plătită de către conducătorul auto la fiecare 12 luni pentru fiecare autovehicul pentru care obține ecusonul de transport alternativ și pentru fiecare platformă pe care acesta își desfășoară activitatea.

Mai vreți ceva? Cred că este destul de complet, se instituie niște reguli de funcționare, nu se mai face concurență neloială pentru taxiuri, totul e ok. Și mai vedem după aia cum se vor susține taximetriștii, dacă vor rămâne în aceleași condiții și dacă le mai convine să intre pe Uber și Bolt doar ca să îi saboteze.

Aștept și o reglementare a aplicațiilor tip Clever, pentru că și acolo e ușor incorect, firmele de taxi plătesc licențe, după care Clever le căpușează și face bani, bani care se duc, desigur, în alte conturi decât cele românești. Desigur, nu e ilegal, dar nici corect.

Daca va place ce scriem, daca va place cum scriem, daca stiti ca am ramas din ce in ce mai putini oameni verticali si cu coloana, puteti sustine munca noastra.