Din când în când primesc câte un mail de genul Salut, Cetin, suntem o companie la început de drum, facem x și y chestii, cele mai minunate și mai bune chestii, am dori să publici un articol despre noi, ne-ar ajuta foarte mult, rămânem recunoscători blabla.

În mod normal, zâmbesc și dau delete, stau să mă mai gândesc doar la cele care sunt asumate non profit. De ce? Și eu am un business și sunt lejer singurul care muncește la el și din el plătesc și salarii, și impozite, și nu mă vezi milogindu-mă pe la nimeni să mă bage în seamă. Ai deschis un business, vrei să faci bani din el, asumă-ți și niște investiții, scoți bani doar dacă bagi bani.

Desigur, nu mai zâmbesc atunci când primesc genul acesta de mailuri de la companii uriașe, cu cifre de afaceri de sute de milioane și cu bugete de advertising imense, care vor și ele un mic ajutor pentru că au un proiect funny care cred că s-ar mula senzațional pe ceea ce fac eu și chiar m-ar ajuta în viață și carieră. Dar trec și acolo mai departe, pentru că asta e obligația agenției care se ocupă, să facă rost de earn media cât mai mult și, dacă ține, ține. Dacă nu, trecem la următorul.

De fapt, de la altceva pornisem.
În ultimele zile a fost un vaier până la cer în online, pentru că Mark Zucc a anunțat că schimbă iarăși algoritmul timeline (mizeria aceea care decide ce să îți arate dintre oamenii pe care tu alegi să îi urmărești, în folosul tău, desigur) și că se va concentra mai mult pe prieteni și rude, paginile de companie scăzând și mai mult în reach.

Desigur, deloc surprinzător, pentru o companie orientată spre profit, ce are o marfă care, la momentul actual, este cea mai căutată din lume. Ca idee, pagina de facebook a sitului, cu 44 000 de likes, are un reach mediu de 2000 de oameni. Rar, dacă se viralizează ceva, ajunge la 5-6000 de oameni care, ÎN TEORIE, văd ce am scris eu acolo. Iarăși, nimic senzațional, o pagină de companie aduce, teoretic, bani acelei companii. Dacă vreau să promovez ceva, bag bani și promovez.

Ce mă isterizează pe mine este văicăreala companiilor, care plâng de zor că ele au investit în likeuri și fani și acum nu mai au acces la ei decât pe bani. Cum se poate să ni se ia accesul la fanii noștri, cumpărați cu kilogramul de pe situri dubioase?

Păi oameni buni, facebook e o afacere, exact cum e și afacerea voastră. O afacere care vrea să facă bani din ceea ce vinde. Unde e logica în dorința de a face bani fără să dai bani, pe facebook? Practic, pe afacerea altuia? De ce ar trebui să se asigure o platformă gratuită, care să aducă bani unei companii? Pentru că ăilalți sunt mai proști sau cum?

Este EVIDENT că pașii facebook duc spre momentul în care nicio postare de pe pagina de companie nu va mai merge spre useri dacă nu se va plăti. Și e absolut normal așa. Vrei pagină pe facebook.com? Vrei prezență într-un mediu în care ești convins că faci bani? Plătește pentru acea prezență. Dacă nu poți/nu vrei/nu îți permiți înseamnă că nu acela e locul potrivit pentru tine și mergi pe google +, cu siguranță vei găsi ceva util.

Găsiți și niște considerații utile pe temă la Mr. O și la Marius (articol mai vechi, dar la fel de valabil).